اردیبهشت 8, 1403

با ۱۲ علت اصلی بوی بد دهان آشنا شوید

بوی بد دهن یکی از بدترین بلاهاییه که می تونه گریبانگیر ما شه.
ما واسه ایجاد رابطه با بقیه راهی جز حرف زدن نداریم و بدبویی دهن مون می تونه بقیه رو از ما فراری دهد و باعث خجالت ما شه.
این مشکل به حدی جدیه که از اون با نام مریضی هالیتوز یاد می شه و حتی می تونه باعث تنهایی اجتماعی و ایجاد اضطراب در فرد شه.
به همین خاطره که قفسه فروشگاه ها مملوء از شکلای جور واجور و اقسام آدامسا، قرصای خوشبو کننده، دهن شویها و دیگه محصولاتیه که واسه مقابله با بوی بد دهن طراحی شدن. اما خیلی از این اجناس تأثیری موقت دارن و مشکل اصلی رو برطرف نمی کنن. از طرفی، نبود رعایت بهداشت دهن و دندون تنها دلیل بدبویی دهن نیس و بسیاری عوامل دیگه هم در این مسأله نقش دارن. در ادامه به ۱۲ دلیل اصلی بوی بد دهن می پردازیم.

 

۱- کم شدن آب بدن

 

علاوه بر نبود رعایت بهداشت دهن و دندون، کم شدن آب بدن هم یکی از دلایل اصلی بوی بد دهانه. وقتی به اندازه کافی آب بخورین، مواد غذایی (و باکتریایی که از اونا تغذیه می کنن) مدت زمان بیشتری درون دهن باقی می مانند، افزایش می شن و بوی زننده ای ایجاد می کنن. پس در طول روز به اندازه کافی آب بخورین. آب ساده بهترین گزینه س اما جویدن آدامسای بدون قند هم می تونه به بیشتر شدن جریان بزاق دهن کمک کنه.

۲- دچار شدن به مریضی

تحقیقات نشون میده بوی بدی که از دهن خارج می شه، همیشه ترکیبات برابری نداره. وجود بعضی گازها در دهن می تونه نشون دهنده مریضی جدی ای باشه که یکی از نشونه های اون بوی بد دهانه. مثلا، بالا بودن مقدار گاز متیلامین در دهن شاید نشون دهنده مریضی کبدی و کلیوی و گاز آمونیاک شاید نشونه مشکل کلیویه. از طرفی، افزایش سطح گاز استون می تونه نشون دهنده مریضی دیابت و گاز نیتریک اکسید می تونه از نشونه های مریضی آسم باشه. علاوه بر این، تحقیقات دیگری نشون داده ترکیبی از گازهای بدبوی دهن می تونه حتی از علائم سرطان گلو باشه.

۳- ورزش زیاد در فضای باز

ورزشکارها بیشتر از بقیه دچار مشکلات تنفسی می شن.

در میان کسایی که در فضای باز ورزش می کنن، تقریبا از هر ۱۰ نفر، یکی با مشکلات تنفسی ای مثل آسم، خس خس سینه و خشکی دهن درگیره. این مشکلات در میان دوچرخه سوارها عادی تره. طبق تحقیقات، دلیل این مسأله هوای آزاده که یکی از دلایل ایجاد بوی بد دهن حساب می شه.
در به درد بخور بودن تنفس هوای آزاد شکی نیس، اما در فصل سرما هوای خیلی سرد باعث خشک شدن دهن می شه و در فصل گرما آلودگیا و گرده های موجود در هوا به سلامت بدن آسیب میزنن. در هر دو مورد، آلرژی، گرفتگی بینی یا خشکی طولانی دهن منتهی به ایجاد بوی بد در دهن می شه.
پس بهتره وقتی هوا خیلی سرده، درزمان فصل آلرژی یا در مناطقی که هوای آلوده ای دارن، مدت زمان کمتری در فضای باز ورزش کنین.

۴- خطر دچار شدن به مریضی قلبی

بیماریای لثه و قلب رابطه نزدیکی با همدیگه دارن، طوری که مریضی ژنژیویت یا همون التهاب لثه یکی از نشونه های اولیه و اخطار دهنده مشکلات قلبی عروقیه. علاوه بر این، یکی از نشونه های اصلی مریضی لثه هم بوی بد دهانه. پس واسه درمان مریضی لثه خود حتما دست به کار شین چون نه فقط بوی بد دهن تون از بین میره بلکه سلامت قلبی تون هم خوب میشه.

 

 

۵- مریضی التهاب لوزه

یکی از نشونه های مریضی گلودرد، بدبویی طولانی دهانه. باکتری ای که باعث بدبو شدن دهن می شه همون باکتری ایه که لوزها رو عفونی می کنه و باعث گلودرد زیاد می شه.
در عمل جراحی تانسیلکتومی یا همون لوزه ورداری، دو غده پشت حلق ورداشته می شن و این کار می تونه به رفع مریضی و بوی بد دهن کمک کنه.

۶- خطر زایمان قبل از موعد

زنان باردار باید توجه خاصی به بوی بد دهن خود داشته باشن. بوی بد دهن کلی نشونه مریضی لثه س و زنائی که به این مریضی گرفتار هستن، احتمال به دنیا آوردن نوزادان خام یا کم وزن در اونا بیشتره. واسه همینه که زنان در دوران بارداری باید به بهداشت دهن و دندون خود توجه زیادی داشته باشن و به طور منظم واسه انجام معاینه به دندانپزشک مراجعه کنن.

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۴ ترفند جالب برای این که بتوانید بر بدن خود تسلط داشته باشید

۷- زخم معده

معده درد، مشکلات غذایی و سوزش معده، تنها نشونه های زخم معده نیستن و بوی بد دهن هم نشونه دیگه این بیماریه که ممکنه از اون غفلت شه.
هلیکوباکتر پیلوری که باکتری عامل زخم معده و خیلی از سرطانای معده س، باعث بدبو شدن دهن هم می شه.

۸- چاقی

همونطور که میدونید چاقی مشکلات منفی زیادی داره.

بوی بد دهن هم یکی از این عوارضه. محققان فهمیدن هر چی اضافه وزن بیشتر باشه، احتمال بدبو شدن دهن بالاتره. البته دلیل این مسأله هنوز مشخص نشده.

 

۹- مصرف کم ماست

 

بوی بد دهن در اثر افزایش باکتریای مضر در دهن به وجود میاد. اما ماستی که می خوریم هم پر از باکتریه، فرقش اینه که این ماده غذایی می تونه میکروبای مضر درون دهن رو نابود کنه و باکتریای به درد بخور رو جانشین باکتریای مضر می کنه.
در تحقیقی مشاهده شد، مصرف روزانه ماست به مدت ۸ هفته، اندازه هیدروژن سولفید و دیگه باکتریای مضر دهن رو تا ۸۰ درصد کم کرد.

 

۱۰- مصرف قرصای خوشبو کننده دهن

 

تولید کنندگان قرصای خوشبو کننده دهن مدعی ان که مصرف این قرصا باعث خوشبو شدن دهن می شه.
اما حقیقت اون هستش که بوی این قرصا فقط روی مشکل اصلی سرپوش میذاره و حتی بدتر اینکه قند موجود در این قرصا می تونه به منبع تغذیه همون باکتریای مضری تبدیل شه که عامل بوی بد دهن هستن، در نتیجه، مشکل شما بیشتر می شه.
مصرف این قرصا رو کنار بذارین و روی بهداشت دهن و دندون خود تمرکز کنین. اگه در به کار گیری این قرصا مصر هستین، به دنبال قرصایی باشین که بدون قند و شامل موادی مثل زایلیتول و مگنولیا هستن که خاصیت ضد باکتری اونا ثابت شده.

۱۱- زیاده روی در به کار گیری دهن شویه

دهن شویه یکی دیگه از محصولاتیه که از اون واسه کاهش بوی بد دهن استفاده می شه اما حقیقت اون هستش که ممکنه مشکل شما رو بدتر کنه.
بیشتر دهن شویها باکتریای مضر درون دهن رو به طور موقت از بین می برن، در نتیجه ممکنه اول تصور کنین که مشکل تون حل شده اما بعد از یه مدت دهن شویه شروع به نابود کردن «همه»ی باکتریای دهن شما مثل به درد بخور و مضر می کنه.
از اونجایی که باکتریا دوباره به دهن شما حمله میارن، خطر اون هست که باکتریای مضر بیشتر از اندازه افزایش شن. هم اینکه، الکل موجود در دهن شویها می تونه باعث خشکی دهن شه که این مسأله خود از عوامل بوی بد دهانه. بعضی افراد هم رسیدگی مناسبی به دندونای خود ندارن و با به کار گیری دهن شویه تلاش دارن کم کاری خود رو مخفی کنن.

۱۲- نبود رعایت بهداشت دهن و دندون

درسته که این روشن ترین دلیل بوی بد دهانه اما محتمل ترین عامل این مشکل حساب می شه.
بوی بد دهن در بیشتر موارد، اولین نشونه نبود رعایت بهداشت دهن و دندانه که ممکنه در آخر منتهی به مشکلات پیرادندانی بیشتری شه.
یه روش مناسب واسه جلوگیری از مریضی پیرادندانی و پوسیدگی دندون، استفاده منظم از مسواک و نخ دندون و مراجعه منظم به دندون دکتر واسه انجام معاینه س.

 

۹ راه حل خونگی واسه نابود کردن بوی بد دهن

 

چیجوری بوی بد دهن رو از بین ببریم؟ راهکارهای خونگی واسه نابود کردن بوی سیر