اردیبهشت 8, 1403

اگر هر روز پیاده روی کنیم چه اتفاقی در بدن ما رخ می دهد؟

پیاده روی رو بهترین دارو واسه آدم می دونن چون که انجام پیاده روی به همراه داشتن خوابی مناسب و تغدیه ای سالم می تونه از مراجعه به دکتر در آینده جلوگیری کنه.
پونزده تا سی دقیقه پیاده روی هر روزه نه فقط تأثیری مثبت بر ظاهر ما داره بلکه سلامتی ما رو بهتر کنه.
در ادامه به امتیازات عجیب این فعالیت بدنی ساده و لذت بخش می پردازیم.

۱- بروز تغییرات مثبت در مغز

طبق تحقیقات، ورزشای هوازی سبک مثل پیاده روی از زوال عقل زودرس جلوگیری می کنن، خطر دچار شدن به مریضی فراموشی رو کاهش میدن و کلا سلامت ذهنی رو بهتر می کنن. علاوه بر اینا، پیاده روی فشار ذهنی رو کم می کنه و سطح هورمونای اندورفین (مسکنای طبیعی بدن که درد رو آرامش میدن) رو در بدن بالا نگه می داره.

۲- بهبود بینایی

با اینکه چشما آخرین چیزی هستن که میشه به پاها در رابطه دونست، اما واقعا پیاده روی واسه سلامتی چشما هم خوبه. این کار می تونه با کم کردن فشار داخل چشما، از آب آوردن اونا جلوگیری می کنه.

۳- جلوگیری از بیماریای قلبی

پژوهشا نشون میده، در بحث جلوگیری از بیماریا یا سکته قلبی، اثرات پیاده روی کمتر از دویدن نیس.
این فعالیت بدنی با کم کردن فشار خون بالا و اندازه کلسترول و بهبود گردش خون به جلوگیری از بیماریای قلبی کمک می کنه.

 

۴- افزایش ظرفیت ریه ها

 

پیاده روی یه ورزش هوازیه که گردش اکسیژن در جریان خون رو زیاد می کنه و به ورزیده شدن ریه ها کمک می کنه.
هم اینکه، این فعالیت بدنی باعث دفع سموم و مواد زائد از بدن می شه.
با داشتن تنفسی بهتر و عمیق تر، بعضی علائم مربوط به بیماریای ریوی هم آرامش پیدا میکنه.

 

۵- اثرات مثبت بر لوزالمعده

 

شاید باور اون سخت باشه اما پیاده روی در جلوگیری از دیابت بسیار موثرتر از دویدنه. در پژوهشی مشاهده شد، طی یه دوره آزمایشی ۶ ماهه در گروه آدمایی که پیاده روی می کردن بهبود تغییرات گلوکز بدن (مثلا چگونگی جذب قند به وسیله سلولای بدن) تا ۶ برابر بیشتر از گروه آدمایی بود که می دویدند.

۶- بهبود گوارش

سی دقیقه پیاده روی هر روزه نه فقط می تونه خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ در آینده رو کم کنه بلکه با کمک به تنظیم اجابت مزاج، گوارش ما و مسأله یبوست رو بهتر کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   با صدف خادم؛ بانوی بوکسور ایران بیشتر آشنا شوید

 

۷- افزایش تون عضلانی

 

افزایش تون عضلانی (اندازه سفتی و قوام ماهیچه در حالت استراحت) و کم کردن وزن هم با انجام پیاده روی ممکنه. ده هزار قدم پیاده روی در روز می تونه برابر انجام ورزش در باشگاه باشه، مخصوصا اگه واسه پیاده روی خود فواصل وقتی در نظر بگیرین یا در سربالایی پیاده روی کنین. علاوه بر این، این ورزش سبکه و احتیاجی به وقتی واسه ریکاوری بدن نیس.
این مسأله به معنی اون هستش که بعد از پیاده روی، خبری از دردهای ماهیچه ای و افسوس از دست دادن فردا واسه ورزش کردن به دلیل درد زیاد نیس.

۸- افزایش مقاومت استخوانا و مفاصل

پیاده روی باعث بیشتر شدن حرکات مفاصل و مانع از بین رفتن توده های استخوانی می شه و حتی خطر شکستگی استخوانا رو کم می کنه.
کارشناسان می گن نیم ساعت پیاده روی آروم روزانه، دردهای مفاصل، خشکی و ورم اونا رو کم می کنه.

۹- آرامش درد کمر

واسه کسایی که با انجام ورزشای سنگین و سخت دچار کمر درد می شن، پیاده روی می تونه به درستی نجات بخش باشه. از اونجایی که پیاده روی فعالیت بدنی سبکیه، برخلاف دویدن، درد یا ناراحتی بیشتری ایجاد نمیکنه. پیاده روی به بهتر شدن گردش خون در ستون فقرات، طرز ایستادن و انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کنه.

۱۰- آرامش ذهنی بیشتر

پیاده روی به بهتر شدن نشونه های افسردگی در بیماران گرفتار به شکلای جور واجور مهم این مریضی کمک می کنه، پس به طور کامل مشخصه که این فعالیت بدنی می تونه خیلی راحت به مقابله با احساسات ناخوشایند یا خستگی کمک کنه.یه پیاده روی لذت بخش به همراه یه دوست یا محبوب تون تأثیری دو برابر در بهبود روحیه شما داره.