اردیبهشت 9, 1403

۲۷ کاری که روسای موفق هر روز انجام می دهند

شاید اگه با روسای حرفه ای و خوب کار کرده باشین، فهمیدین با تموم تفاوتای فردی که میان اونا هست، نکات مشترکی رو دارن که از اونا مدیران موفقی ساخته.

در کنار عادات روزمره زندگی شخصی، مواردی وجود دارن که هر مدیری با انجام اون، توفیق بیشتری در کار مدیریتی خود پیدا می کنه.
هیچ موفقیت بزرگ شغلی به دست نمیاد مگه اینکه فرد از انگیزه و هدفمندی کافی واسه به انجام رسوندن اون بهره مند باشه.

یه مدیر موفق هیچوقت با شکست، تموم اهداف خود رو متوقف نمیکنه و به دنبال راه حلای تازه ای واسه انجام موفق و دوباره اون بر میاد. واسه اینکه با خصوصیات مدیران موفق بیشتر آشنا شید در ادامه به ۲۷ مورد از عادات و کارای روسای موفق می پردازیم که با سختکوشی به انجام اون مبادرت می کنن. با ما همراه باشین:

۱- شوخ طبع هستن

با اینکه روسای موفق بیشتر واسه کارمندان خود جوک تعریف نمی کنن اما آدمایی شوخ طبع هستن. این ویژگی اونا از اهمیت فراونی برخورداره چون که در موقعیتای سخت، توانمندی بیشتری رو در اونا به وجود میاره. یکی از مدیران موفق میگه: “چیزی که امروز بحران تلقی می شه، در آینده ای نه خیلی دور به موضوعی خنده دار تبدیل می شه.”

۲- نقطه نظرهای خود رو به اشتراک می ذارن

به اشتراک گذاشتن نقطه نظرهای مدیران با بقیه، دسترسی به اون ایده ها رو امکانپذیرتر و شفاف تر می سازه. وگرنه، کارمندان باید از کجا بدونن که به چه سمتی قدم بردارن.

۳- واسه اونا مجموعه از شخص اهمیت بیشتری داره

هیچ فردی علاقمند نیس که با مجموعه ای همکاری کنه که تنها رئیس اون مجموعه از اهمیت بهره مند باشه. روسای موفق و بزرگ بیشتر به شکلی عمل میکنن که در بقیه احساس با ارزشی به وجود اومده و اونا هم واسه موفقیت کل مجموعه تلاش می کنن.

۴- درک می کنن که افراد زندگی خارج از محل کار هم دارن

اونا خوب می دونن که افراد درگیریای دیگری چون مراقبت از فرزندان شون، مراجعه به دکتر، مسافرت رفتن و بقیه مسائل رو دارن. با اینکه اونا توقع دارن که افراد واسه انجام مسئولیتای کاری از خود مایع بذارن با این حال می گن که همین کارمندان وظایفی رو هم در بیرون محل کار رو دوش دارن.

۵- رهبران دیگری رو هم تربیت می کنن

مدیران موفق بیشتر با ایجاد اعتماد، صداقت و نشون دادن اشتیاق خود واسه پیشرفت بقیه از اونا هم افراد موفق و رهبران بزرگی میسازن و این کار رو هم با رضایت کامل انجام میدن.

۶- در استخدام افراد جدید سختگیر هستن

استخدام کردن افراد جدید تو یه مجموعه به دلیل اهمیت نیروی انسانی بسیار ارزشمنده. یکی از مقامات رسمی دولت آمریکا در این باره میگه: “پرنسل حتی ارزشمندتر از سیاستیه که از اون پیروی می شه.”

۷- کارمندان خود رو تشویق می کنن

روسای بزرگ و موفق بیشتر می دونن که کارمندانشان به تشویق واسه ایجاد انگیزه نیازمند هستن. پس مدیران موفق به دنبال فرصت هستن تا بتونن از کارمندان خود تقدیر کنن.

۸- اشتباهات خود رو برطرف می کنن

انتخاب افراد نادرست تو یه مجموعه فقط بخشی از اشتباهات یه رئیس حساب می شه.
پس اونا تلاش می کنن که این اشتباه خود جبران کنن و در تصمیم گیریاشون در این مورد مساوی تر، با اخلاق تر و قانونی تر برخورد کنن.

۹- سرزنش رو قبول می کنن

شکست حتما و اگه به همراه یاد گرفتن و برخاستن از یه غفلت باشه، چیز ذاتا بدی به حساب نمیاد.
به خاطر همین هم روسای موفق اشتباهات خود رو قبول می کنن.

۱۰- وقتی که اتفاق خوبی میفته اونو جشن می گیرن

هیچکی تمایل به کار کردن در محلی نداره که با انجام کار درست و با کیفیت، فقط با مسئولیت بیشتری مواجه شه.
یه رئیس خوب هیچوقت اجازه نمی ده که واسه کارمندانش اینجور اتفاقی بیفته.

۱۱- اراده کردن می کنن

خصوصا در موقعیتای سخت، اراده کردن درست می تونه از اهمیت بیشتری هم بهره مند باشه که روسای بزرگ بیشتر بهترین تصمیم رو در اینجور موقعیتایی می گیرن.

۱۲- می دونن که درباره چی موضوعی صحبت می کنن

با اینکه روسای موفق بیشتر در مجموعه خود فرد یا آدمایی رو برگزیده ان که در مورد بعضی از مسائل آگاهی و تسلط بیشتری دارن با این حال خود اونا هم باید تسلط کمی از موضوعی که اونو هدایت می کنن داشته باشن.

۱۳- در کارمندان شون، اعتماد به نفس بیشتری به وجود میارن

اعتماد به نفس بدون رقابت یه دستورالعمل ناموفق تلقی می شه اما روسایی که مجموعه خود رو خوب هدایت می کنن، به اعضای مجموعه خود این اطمینان رو میدن که به اونا و ماموریتایی که در اون گروه اجرا می کنن، باور دارن.

۱۴- واسه زمان و فرصت بقیه احترام قائلند

این بدون معناست که رئیس خوب هم باید در جلسات و گردهماییا به موقع حاضر شه چون که با این کار به بقیه احترام بیشتری میذاره.
اگه فرد وقت شناسی نیستین بهتره با تنظیم زنگ موبایل خود، جلسات یا بقیه گردهماییا رو به خود یادآور شید.

این مقاله را هم بخوانید :   نقد فیلم یک کیلو و بیست و یک گرم ؛ احیای سینمای قصه گو

۱۵- می دونن که در چه زمانایی فشار بیشتری بر اعضای مجموعه خود وارد کنن

یکی از بهترین جملاتی که یه رئیس می تونه به کارمندان خود بگه و در اونا انگیزه بیشتری به وجود آورد، جمله «می دونم که میتونی بهتر از اینم انجام بدی» است.

۱۶- می دونن در چه وقتی این فشار رو کاهش کنن

یه رئس خوب و موفق همیشه می دونه که در چه وقتی باید افراد مجموعه خود رو واسه انجام وظایف بیشتر تحت فشار بذاره و در چه زمانایی این فشارها رو کم کنه.

۱۷- وظایف رو اولیت بندی می کنن و اونا رو با بقیه به اشتراک می ذارن

اگه تو یه مجموعه همه چیز در اولیت قرار داشته باشه، مسلمه که هیچ اولویتی در اون وجود نداره. یه رئیس خوب، سه اولویت رو واسه مجموعه خود بر می شمارد و از اعضای مجموعه خود هم می خواد که واسه پیشرفت اون اولیتا، تلاش کنن.

۱۸- اطلاعات رو به اشتراک می ذارن

خیلی از روسا، اطلاعات زیادی رو از بقیه افراد مجموعه خود مخفی می کنن. بله درسته که بعضی از اطلاعات حتما باید سری باقی بمونن اما رئسای موفق در اینجور مواردی هم شفاف سازیایی رو واسه اعضای خود به وجود میارن.

۱۹- مودب و یا دست کم با شخصیت هستن

مودب بودن واسه هیچکی هزینه ای رو به دنبال نداره بلکه احساس خوبی رو به وجود می آورد و ایجاد تهعد می کنه.
مراقب باشین که مودب نبودن رو با جدی و پر طاقت و سمج بودن روسا اشتباه نگیرید.

۲۰- اندیشمند هستن

روسای بزرگ از افراد مجموعه خود میخوان که دست کم یه سوم زمان کار رو در مقابل چشمون خودشون باشن. اونا می دونن که این نظارت مستقیم می تونه بسیار اثر داشته باشه.

۲۱- با اخلاق هستن و با استانداردهای بالا برنامه ریزی می کنن

اون طور که یه رئیس عمل می کنه، افراد مجموعه اونم رفتار می کنن. پس هر اندازه اخلاق در مجموعه به وسیله رئیس اون مجموعه رعایت شه، بقیه هم از همون روش پیروی می کنن.

۲۲- سئوالات هوشمندانه ای می پرسن

جالبه که سئوالات ابتدایی بیشتر مواردی هستن که ادما از اونا ترس دارن چون که تصور می کنن این سئوالات می تونن از دست دادن علم و فهم اونا رو رو کنن.

۲۳- صدای اعضای مجموعه خود رو می شنون

مسلمه که یه رئیس چه سختگیر باشه و چه نباشه، باید بتونه در کارمندان خود اعتماد به نفس رو به وجود آورد اما این بدون معنا نیس که این رئیس باید همه چیز رو بدونه. هر رئیسی باید بدونه که هر کدوم از کارمندان خود رو به دلیل خاصی، استخدام کرده پس موظفه به اونا و خواسته های منطقی شون گوش دهد.

۲۴- واسه آموزش کارمندان شون، نقش اونا رو اجرا می کنن

بعضی از روسا که اهمیت زیادی هم به کار گروهی میدن، به خاطر هدایت بهتر کارمندان شون مثل یه الگو، وظیفه ای رو خود انجام میدن تا بتونن اون مسئولیت رو در آینده به کارمندشان واگذار کنن. مثلا به اونا فروش حرفه ای و موثر رو با انجام این کار نشون میدن.

۲۵- به خود اهمیت میدن

یه رئیس خوب همیشه به سلامت، خونواده و اعتقادات خود اهمیت میده و اولیتایی رو هم واسه زندگی خود بر می شمارد. اینجوری، انجام همین کارا رو واسه کارمندان خود آسون کردن می کنه.

۲۶- قبل از سخن گفتن، فکر می کنن

درسته که شوخ طبعی و صمیمیت با کارمندان از خصوصیات یه رئیس موفقه اما با این حال، ایشون باید همیشه در این روند مراعاتایی رو هم داشته باشه و قبل از مطرح کردن موردی به اون فکر کنه.

۲۷- بقیه رو به پیشرفت تشویق می کنن

روسای خوب، کارمندانش رو به تحصیل، جستجو، آموزش و رابطه گرفتن با بقیه تشویق می کنن. بعضی از روسا همیشه ترس اونو دارن که بعضیا از کارمندان شون از اونا موفق تر شن و یا واسه خود بیزنس مستقلی رو به وجود بیارن. اگه زمان ریاست مدیری تو یه مجموعه به پایان رسیده باشه، رو دوش گرفتن همین مسئولیت به وسیله فردی که تعهدات بیشتری داره، بسیار هم منطقیه.