اردیبهشت 8, 1403

با ۱۰ خوراکی آشنا شوید که به عملکرد بهتر کبد کمک می کنند

مراقبت از تموم اعضای بدن در حفظ سلامت عمومی خیلی موثره که در خیلی از مواقع و با رعایت رژیمای غذایی مناسب امکانپذیره. یکی از این اعضای مهم بدن کبده که کار اصلی اون خارج ساختن مواد و ذرات سمیه که به بدن راه پیدا می کنن به خاطر همین هم سلامت این عضو بسیار مهم بوده و بقیه اعضا رو هم تحت تاثیر قرار میده.

واسه اینکه بتونین به سم زدایی در بدن و کارکرد بهتر کبد کمک کنین بهتره در رژیم غذایی روزانه خود، خوراکیایی رو که در ادامه واسه تون برخواهیم شمرد رو بذارین:

سیر

در داخل سیر ذرات و ترکیباتی هست که واسه کارکرد کبد خیلی خوبه. سیر پر از «سلنیم» است که دلیل افزایش اثرات آنتی اکسیدان شده و از بدن سم زدایی می کنه.

هم اینکه در سیر «آرژینین» هم هست که یه جور آمینو اسیده که به ریلکس کردن رگای خونی میرسه و فشار خون موجود در کبد رو هم کم می کنه.

علاوه بر چیزی که برشمرده شد، سیر شامل مقادیری «ویتامین ب۶» و «ویتامین ث» هم هست که خاصیت ضدپیری داره و از اکسید شدن سلولا و آسیب به اونا جلوگیری به عمل می آورد.

روغن زیتون

با مصرف متعادل روغن زیتون فوق بکر، میشه به کارکرد کبد کمک بزرگی کرد.
این روغن «لیپید» هایی رو شکل میده که به سم زدایی در بدن انجامیده و کمی از نقش کبد رو رو دوش میگیره.

سبزیجات

به اثبات رسیده که سبزیجاتی با برگای سبز، می تونن در مراقبت از کبد موثر باشن و ترکیبات فلزی، شیمیایی و آفت کش موجود در غذا و محیط رو خنثی کنن. این وسط اسفناج، منداب و کاسنی واسه خروج سموم از بدن بسیار موثر هستن.

چغندر هم نقش تصفیه کننده خون رو رو دوش میگیره و در کارکرد بهتر کبد کمکرسانه. بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل هم با آنزیمایی که در خود دارن به سم زدایی و کارکرد بهتر کبد می رسن.

چای سبز

چای سبز هم مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به نام «کاتچین» داره که به گروه «فلاونوئید آلی» تعلق داره.
محققان بر این باور هستن که این نوع چای در مقابل خیلی از سرطانا در بدن مقاومت به وجود می آورد.

گریپ فروت

گریپ فروت نه فقط شامل مقادیر زیادی «ویتامین ث» است بلکه «گلوتاتیون» هم داره.
این ماده از کبد ترشح می شه و به تولید و ذخیره سلولی، جفت و جور آوردن مواد شیمیایی به درد بخور و پروتئین کمک کرده و به بهتر شدن کارکرد سیستم ایمنی بدن هم میرسه. گریپ فروت شامل ۷۰ میلی گرم «گلوتاتیون» است و به افزایش آنزیمای سم زدای کبد کمک می کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   با ۱۲ علت اصلی بوی بد دهان آشنا شوید

گردو

مثل سیر، گردو هم دارای «آرژنین» است. هم اینکه «گلوتاتیون» و اسیدچرب «اُمگا ۳» هم در اون هست که به سم زدایی کبد کمک می کنه.
هم اینکه مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و چربیای غیراشباع در اون هست که مانع تجمع چربی در کبد می شه.
چربیای غیراشباع شده موجود در گردو به قوی شدن سلولای دور و بر کبد هم کمک می کنه.

سیب

ماده ای به نام «پکتین» در سیب هست که به خروج سموم از بدن و هضم بهتر مواد غذایی کمک می کنه و کار کبد رو هم آسون تر می کنه.

زردچوبه

زردچوبه شامل ماده ای به نام «کورکومین» است که یه جور آنتی اکسیدان و ضدتورم هستش.
این ماده به کارکرد مجاری صفرا کمک می کنه و در سم زدایی به کبد کمک میرسونه.
در جوانسازی سلولای کبدی هم موثر بوده و مانع ورود سموم به داخل کبد می شه.
به همین دلایل هم اضافه کردن کمی زردچوبه به غذا نه فقط باعث خوش طعم شدن اون می شه بلکه واسه سلامتی هم اهمیت زیادی داره.

لیمو ترش

لیموترش دارای مقادیر زیادی «ویتامین ث» است که با خاصیت حلال بودن در آب نقش سم زدا هم داره.
اضافه کردن کمی آب لیموترش تازه می تونه به کارکرد بهتر کبد کمک کنه.

آواکادو

وقتی که پای سلامت کبد به میان میاد، آواکادو یه «اَبَر خوراکی» حساب می شه که شامل ویتامینای «ث» و «ای» است که به عنوان آنتی اکسیدانای طبیعی واسه خنثی کردن رادیکالای آزاد و مراقبت از سلولای بدن نقش آفرینی می کنن.

ویتامینای «ای» و «کا» موجود در این میوه، خاصیت ضدتورم داره و از کبد در مقابل عوامل آسیب زا مراقبت می کنن. چربیای سالم موجود در آواکادو، اندازه کلسترول خون رو هم تنظیم می کنن.