اردیبهشت 8, 1403

باتری‌های ۱۲ ولت سیلد اسید را بهتر بشناسید

باتری 12 ولتی یک باتری نامنظم است که در کاربردهای الکترونیکی خاص استفاده می‌شود. از بین انواع باتری‌ها، باتری 12 ولتی است که بسته به کاربرد آن بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

از برخی جهات، یکی از متنوع‌ترین باتری‌ها است. می‌تواند بزرگ یا کوچک، سنگین یا سبک باشد. در برخی موارد، آنها ممکن است تقریباً شبیه باتری‌های نیم قلمی معمولی به نظر برسند.

باتری سیلد اسید چیست؟

باتری‌های اسید اسید یا همان باتری اسید سرب مهر و موم شده که SLA یا VRLA (اسید سرب تنظیم‌شده با شیر) نیز نامیده می‌شوند، امروزه برای کاربردهای گسترده‌ای استفاده می‌شوند.

  • خودروها
  • موتورسیکلت‌ها
  • ATV

و سایر وسایل نقلیه ورزشی

  • سیستم‌های هشدار خانگی
  • اسباب‌بازی‌ها
  • سیستم‌های پشتیبان
  • اسکوترهای حرکتی
  • صندلی‌های چرخدار
  • ژنراتورها
  • و موارد دیگر

به قابلیت اطمینان و کارایی باتری‌های SLA بستگی دارند. باتری‌ها دارای اشکال، اندازه‌ها، ولتاژها و آمپراژهای متنوعی هستند و بسته به کاربرد مورد نظر انواع مختلفی دارند.

باتری 12 ولتی چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

باتری‌های دوازده ولتی معمولاً در کاروان‌های سفری، قایق و سایر سیستم‌های خودرو استفاده می‌شوند.

برقی که از باتری دریافت می‌کنید، جریان مستقیم (DC) است و با برق جریان متناوب (AC) که از پریزهای دیواری خانه خود دریافت می‌کنید متفاوت است. در صورت نیاز، برق DC را می‌توان با استفاده از یک اینورتر به برق AC تبدیل کرد.

می‌توانید چندین باتری 12 ولتی را به صورت سری یا موازی وصل کنید تا ولتاژ بالاتر یا ظرفیت ذخیره سازی بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، اگر دو باتری 12 ولتی را به صورت سری وصل کنید، یک سیستم 24 ولتی خواهید داشت.

اگر همین باتری‌های 12 ولتی را به صورت موازی وصل کنید، همچنان یک سیستم 12 ولتی خواهید داشت، اما می‌تواند یک دستگاه را دو برابر یک باتری 12 ولتی تغذیه کند.

ولتاژ به میزان پتانسیل الکتریکی باتری شما اشاره دارد. باتری استاندارد خودرو در خودروهای امروزی یک باتری 12 ولتی است. هر باتری دارای شش سلول است که هر کدام 2.1 ولت در شارژ کامل دارند.

باتری خودرو با ولتاژ 12.6 ولت یا بالاتر کاملاً شارژ شده در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که ولتاژ باتری کاهش مییابد، حتی به مقدار کمی، تفاوت زیادی در عملکرد آن ایجاد میکند. در بین تمامی این باتری‌های 12 ولتی باتری 12 ولت 7 آمپر و 12 آمپر پرکاربردتر می‌باشند.

یک باتری سیلد اسید 12 ولتی چقدر دوام می‌آورد؟

مدت زمان ماندگاری باتری بستگی به

  1. مقدار انرژی در حال برداشت دستگاه متصل
  2. میزان شارژ باتری قبل از استفاده
  3. و وجود منبع شارژ مجدد خودکار
این مقاله را هم بخوانید :   سر قلم موی جدید Deep Sweep Oral-B - چه چیزی را دوست ندارید؟

دارد. باتری را می‌توان به طور مکرر در طول سالیان متمادی استفاده کرد و با مراقبت مناسب بارها شارژ کرد.

باتریهای 12 ولتی سیلد اسید (VRLA)

باتری‌های سیلد اسید (VRLA) بیشتر نیازهای تعمیر و نگهداری باتری‌های را برطرف می‌کنند. همانطور که از نام آنها پیداست، آنها با مواد لازم برای کارکرد صحیح در طول عمر باتری شما تولید شده‌اند.

از آنجایی که این باتری مهر و موم شده است، با تخلیه، واکنش شیمیایی شروع به افزایش فشار گاز هیدروژن می‌کند.

بیشتر این گاز دوباره با آب در باتری ترکیب می‌شود، اما در هنگام شارژ یا تخلیه سریع، فشار گاز ممکن است از مشخصات ایمنی باتری بیشتر شود.

شیر رگولاتور برای کاهش این فشار بیش از حد استفاده می‌شود اما متاسفانه در عین حال به آرامی ظرفیت باتری را کاهش می‌دهد.

این باتری همچنین به راحتی می‌توانند زمان تعویض را مشخص کنند. باتری‌های سرب اسیدی مهر و موم شده تقریباً به اندازه باتری‌های غرقابی شده (2 تا 8 سال) دوام می‌آورند و قیمت آنها تقریبا بالا می‌باشد.

  • فواید باتری 12 ولت سیلد اسید

بدون تعمیر و نگهداری به معنای زندگی بدون دردسر بیشتر برای شماست. در حالی که گران‌تر از باتری‌های پر شده هستند، اما همچنان جزو مقرون‌ به ‌صرفه‌ترین گزینه‌های باتری هستند. با این حال، به ازای هر انرژی تحویلی، این باتری‌ها بیشتر از باتری‌های پر شده هزینه خواهند داشت.

  • معایب فواید باتری 12 ولت سیلد اسید

همانطور که گفته شد، افزایش قیمت ممکن است برای خریداران آگاه از هزینه مهم باشد. ناتوانی در نگهداری باتری نیز ممکن است منجر به عملکرد کمتر از حد مطلوب در طول عمر آنها شود زیرا مقداری گاز از بین می‌رود.

یک باتری سرب اسیدی که به درستی نگهداری شود از یک باتری سیلد اسید بیشتر دوام می‌آورد، اما یک باتری غرقابی شده که به خوبی نگهداری نشده باشد طول عمر کمتری نسبت به باتری مهر و موم خواهد داشت.