اردیبهشت 9, 1403

نقاشی های باور نکردنی فاطمه حمامی از کاشان

داستان، داستان نعمتان مجهولتان و الصحه و الامانه … داستان، داستان همت و تلاشی تشویق برانگیزه … داستان، داستان خواستن، توانستنه . … داستان، روایت یه معلول انرژی مثبته که خیلیا رو به وجد آورده …

وقتی می شنویم که آدم تواناییای بسیاری واسه غلیه بر مشکلات و چالشا و محدودیتا داره، سخن رو به خرده گرفته و این جور جملات رو ادعایی بی پایه و غیر منطقی تصور می کنیم که شاید فقط به درد کتابای روان شناسی یا دفترچه خاطرات کودکان و نوجوانان بخوره و ما به ازای خارجی نداشته باشه.

خیلی از ما انسانایی که از هیچ محدودیت جسمی و روحی رنج نمی بریم و به قول قدیمیا،‌ چهار ستون بدنمون سالم و بی نقصه، به خاطر تلقینای بعضی وقتا الکی و انرژیای منفی که در طول زندگی بر خود مستولی می کنیم، از انجام بعضی از کارا سر باز می زنیم.

یکی از تفاوتای کلی و اساسی افراد انرژی مثبت با آدمایی که منفی باف با سطح اعتماد به نفس ضعیف هستن،‌ مثبت اندیشی و شفاف اندیشیه.

فکر مثبت، ذهن مثبت می خواد و ذهن مثبت، جسم و روحیه سالم و خوشحال. در واقع راه خوشحال زیستن فرصت آفرین، با تفکر مثبت و امید به آینده و تلاش دائمی واسه کسب موفقیت بدست میاد و باید واسه رسیدن به این مرحله،‌ از هیچ تلاشی دوری نکرد.

تلاش، تلاش، رمز موفقیت بزرگان علم، فرهنگ و هنر در طول تاریخ بوده و میشه و از الکساندرفلمینگ، کاشف پنی سیلین که سلامت میلیونا نفر، به کشف اون مدیون شد تا توماس ادیسون، کاشف الکتریسیته که هزاران بار تلاش و خطا کرد تا به مقصود رسید، عنصر تلاش همه جانبه و خستگی ناپذیر، برگ برنده بود.

آدم به طور بالقوه، توانایی انجام خیلی از کارایی که حتی در تصورش جا نمی گیره رو داره و کمی همت و تکرار می تونه اونو به خیلی از خواسته ها برسونه. واسه همینه که آمریکایی فکر می کنن:

FAKE IT TO MAKE IT

فاطمه حمامی، دختر جوون اهل کاشون، فردیست که فعل توانستن رو صرف کرده با نگاه انرژی مثبت به زندگی و تلاش فراوون، با وجود معلولیتی که از کودکی به همراهش بوده،‌ تونسته هنرهای بدیعی رو بوجود بیاره که حیرت دور و بریا رو داره.
اون نوشته زیر رو با پایش نوشت و به هممون یاد داد که چیجوری باید عاشقانه زیست و تا شقایق هست، زندگی باید کرد …

 

اون نوشت:

 

با من بمون ای محبوب من، با من بمون تا خوشبخت ترین آدم روی زمین شیم.

با من بمون تا به تموم آزرزوهام برسم.

آروزهایی که هر شب در رویاهایم تصور می کنم و خوابشون رو می بینم.

با من بمون تا آزرزوهام برام رویا نشویند. با من بمون ای عشق به انتهایم

– ۱۴/۱۱/۱۳۹۲- فاطمه حمامی

اون می تونه با پای خود،‌ اونقدر پرترهایی روی تابلوای نقاشی بوجود بیاره که شاید خیلی از آدمایی که ماه ها تمرین نقاشی با دست سالم خود رو می کنن هم، از اینجور مهارتی بی بهره باشن. اون با معلولیتش کنار اومده و اونو بخشی از زندگی خود قبول کرده و با همراهی این موضوع، با هدایت دیگر اعضای بدنش، هنرهای بدیعی رو به تصویر میکشه.

ایشون تازگیا به وسیله پروفسور یانگ هون کوواک، رییس سازمان شهروندان جهانی، این نقاش سفید شهری رو به عضویت افتخاری سازمان نائل کرد.

نقاشی با پا، یا به طور کل انجام خیلی کارا با پا، سخته چون که کنترلی که آدم روی دستاش و ۱۰ انگشت سالم داره، به مراتب آسون تر از انگشتان کوچیک پا هستش.
خیلیا حتی توانایی کنترل پای سالم خود رو موقع رانندگی هم ندارن و یه کلاچ و ترمز اشتباه، فاجعهای خونین به پا می کنه.

فاطمه حمامی نصرآبادی با آبجی دوقلویش فقط به واسطه چند لحظه دیر رسیدن اکسیژن، از زندگی سالم و طبیعی بازماند و معلولین، به ظاهر محدودیتایی در زندگیش درست کرد اما به نظر می رسه، همین معلولیت ومحدودیت و هر اسمی دیگه که ما روی اون می ذاریم، تبدیل به فرصتی واسه خلق آثاری تازه به وسیله فاطمه شد.

(بوسه دکتر ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی بر روسری فاطمه حمامی در شهریور ۹۵)

شاید اگه فاطمه معلول نبود، اینجور آثاری رو روی بوم نقاشی بوجود نمی آورد و حیرت همه بر انگیخته نمی شد.
اون حالا به خبرگزاریا و رسانه های صوتی و تصویری بسیاری در کشور رفته و مصاحبه های جالبی انجام داده.

آبجی دو قلویش زهرا، در ۱۲ بهمن سال ۶۷، سالم به دنیا اومد،‌ اما فاطمه واسه همیشه معلول موند. مادرش قبلا به روزنامه ایران گفته بود که ایشون با معلولیت فاطمه کنار اومده بود و پس از یه مدت از بزرگ شدن فاطمه دریافت که اون بعضی از کارا رو با پایش انجام میده.

فاطمه به مدرسه می رفت و بر خلاف هم کلاسی هاش، قلم رو در پایش می گذاشت و مشق می نوشت و تا کلاس پنجم ابتدایی هم پیش رفت. امابه دلیل محدودیتای مالی و وضع خونواده نتونست بیشتر ادامه تحصیل کنه.
ولی انگار حالا تا سوم راهنمایی در مدارس استثنایی کاشون درس خواند و ۲ سال به همراهی سعید بوجار، نقاشی رو فرا گرفت.

(گواهی افتخار در فرهنگسرای مهر کاشون به وسیله پروفسور یانگ هون کوواک، رییس سازمان شهروندان جهانی و رییس سازمان شهرهای جاده ابریشم از کشور کره به فاطمه حمامی نصرآبادی اهداشد)

فاطمه، به وسیله یکی از هنرمندان کاشون، اصول حرفه ای نقاشی رو آموخت و تحت آموزش اصول طراحی و ترکیب بندی اون استاد قرار گرفت. ایشون چهره هنرمندان و ورزشکاران رو با مشکی قلم یا با مداد رنگی و رنگ روغن طراحی کرده و هر روز بر اعتماد به نفسش اضافه می کنه.

فاطمه در سال ۹۲، در نمایشگاه نقاشی که از آثار معلولین شهر آران و بیدگل برگزار شد، با استقبال رو به رو گردید.

این مقاله را هم بخوانید :   با ۱۱ درمان خانگی آشنا شوید که می توانند جایگزین پمادهای سوختگی گردند

اون می گفت:

عاشق رنگ روشن، لباس و بدلیجات هستم و از سن سه سالگی از پاهام به جای دست ام استفاده می‌کنم طوری که واسه کار کردن با رایانه و گوشی موبایل مشکلی ندارم و چهره‌هایی رو که قصد طراحی اونا رو دارم در تلفن همراهم ذخیره می‌کنم و از روی عکس اونا طراحی می‌کنم.

(مدال افتخار رییس سازمان شهروندان جهانی به فاطمه حمامی نصر آبادی در شهریور ۹۵)

با رنگ روغن، آبرنگ، مداد رنگی یا مشکی قلم طراحی و نقاشی می‌کنم تا به چهره‌ای جهانی که هدفمه تبدیل و پولدار شوم و به نیازمندان کمک کنم. فاطمه که علاقه شدیدی به داریوش با ارزش داره و تا حالا چهره اون و جمشید مشایخی، پرویز پرستویی، رضا رویگری، احسان علیخانی، مهران مدیری، عادل فردوسی‌پور، علی دایی، رامبد جوون و بقیه هنرمندان، ورزشکاران و مسئولان استانی رو روی کاغذ رسم کرده.

فاطمه همیشه میگه: دوست دارم شرایطی به وجود بیاد که بتونم این طراحی‌ها رو به دست صاحبانش برسانم و مسئولان ازم پشتیبانی کنن تا پیشرفت بیشتری کنم.

نقاشیای فاطمه خانوم، این روزا علاوه بر شبکه های اجتماعی، در بعضی از فضاهای شهری مانند مترو تهران هم دیده می شه.

(نمایشگاه فاطمه خانوم در مترو امام خمینی تهران)

جالبه که بدونین، بعضی از آثار نقاشی این هنرمند توان یاب کشورمون در نمایشگاه هاش در سراسر کشور، به ۱۰ برابر قیمت پایه به وسیله مردم هنردوست و قدرشناس، خریداری شده.

قرار دادن قلمای رنگارنگ در نوک پا و به حرکت درآوردن استادانه قلم روی بوم سفید نقاشی و خلق آثاری عجیب، کاریست کارستان که فاطمه حمامی،‌ هموطن معلول ما اونو با زبر دستی غیر قابل باوری انجام میده. اون نشون میده که هر عضو بدن، می تونه در صورت مشکل عضوی دیگه، فعالیتی بکنه که آدم رو واسه رسیدن به مقصود و هدف، کمک کنه.

پس هیچ وقت در هیچ وقتی از هیچ انسانی، هیچ توجهی واسه نبود رسیدن به موفقیت و تلاش، قبول کردنی نیس و فاطمه خانوم کاشانی به ما نشون میده که پایی لاغر و انگشتان پای کوچکش چیجوری می تونه اثری بوجود بیاره که میلیونا هموطنش با دستان سالم هم از پسش بر .

(وقتی پایی لاغر و انگشتانی کوچیک، آثاری تازه خلق می کنن)

فاطمه تا کنون پرتره شخصیتای ورزشی و فرهنگی و اجتماعی بسیاری رو طراحی کرده و خیلیا رو به وجد و حیرت در آورده که نمونه هاش رو در دو تصویر زیر مشاهده می کنین.

فاطمه حمامی در زمان تولد، به دلیل نرسیدن اکسیژن، دچار معلولیت شد و ۲۵ ساله که با این محدودیت، کنار اومده و قبلا به خبرگزاری تسنیم گفته بود که من معلول نیستم، معلول کسیه که نمی تونه لحظه ها رو ثبت کنه، اما من میتونم …

این جمله بزرگیست ولی باورش واسه خیلیا سخت بوده که فاطمه ۲۵ ساله، اونو باور کردنی کرده.

گشتی در اینستاگرام استاد فاطمه حمامی

فاطمه حمامی، جوون بیست و پنج ساله هنرمند کاشانی، علاقه زیادی به شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام داره.
اون تا کنون با منتشر کردن نقاشی هاش در صفحه شخصی و مهارت زیادی که در کار با موبایلش داره، تونسته پستای قشنگتر و جذاب و پر مخاطبی گذاشته که تا کنون بیشتر از ۲۴ هزار مخاطب داشته.

ایشون رو می تونین در این سایت  دنبال کنین. ایشون بیشتر از ۹۰ پست رو منتشر کرده که هر روز با استقبال تعداد بیش تری از ایرانیان اینستاگرام باز و عاشق هنر این معلول توانا کشور رو به رو می شه.
یکی از نقاشی هاش که با استقیال زیادی همراه شد، پرتره عادل فردوسی پور، مجری سرشناس برنامه ۹۰ هستش.

(پرتره عادل خان که در سال ۹۴ به وسیله فاطمه حمامی طراحی شد)

فاطمه خانوم از چند روز پیش، طراحی چهره علی دایی، اسطوره فوتبال ایران رو شروع کرد و مراحل این طراحی رو از راه صفحه شخصی اش در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. تصاویر زیر رو بخاطر این ببینین که با کامنتای جالبی از طرف طرفداران ۲۴ هزار نفری فاطمه همراه شد.

ایشون در پستی که در زیر منتشر کرد از هوادارانش درخواست کرد تا واسه تقدیم این اثر به علی دایی تلاش کنن. با امید به اینکه آقای دایی هم پشتیبانی خوبی از این اثر باورنکردنی داشته باشه.

چند نکته

گزارش جالبی از زندگی هنرمندانه یه معلول هموطن خوندیم. با امید به اینکه:

۱- دولت و مسئولان واسه ارتقای زندگی همه معلولان کشور در هر سطح و مکانی، از هر گونه پشتیبانی همه جانبه افسوس نورزند.

۲- فاطمه حمامی نشون داد که هر معلولی در ایران، می تونه کاری بکنه کارستان که در تصور ما جا نمی گیره. بستر فرصت آفرینی واسه معلولان کشور باید جفت و جور شه و همه به کمک سازمان بهزیستی بشتابیم.

۳- فاطمه حمامی به خاطر کمبود لوازم نقاشی و لوازم مربوطه، از سطوح بالای نقاشی با استعداد عجیب اش باز نمونه.

۴- فاطمه حمامی به عنوان یه بانوی توانا ایرونی، به وسیله رایزنای فرهنگی جمهوری اسلامی در بیرون مرز کشور، مورد پشتیبانی قرار بگیره و آثار این هنرمند جوون، جهانی شه.

۵- خیلی از چهره های معروف ایرونی در شبکه های اجتماعی، زمینه معرفی گسترده آثار این هنرمند توانای کشورمون رو جفت و جور کنن.

[ منابع: : خبرگزاری تسنیم، روزنامه ایران، خبرگزاری مهر ]