اردیبهشت 8, 1403

با ۱۱ درمان خانگی آشنا شوید که می توانند جایگزین پمادهای سوختگی گردند

با اینکه سوختگی درجات مختلفی داره و در بعضی از موارد حتما باید به مراکز درمانی و بیمارستانا مراجعه شه با این حال در مواردی که واسه هر فردی هم قابل تشخیصه با درمانای ساده خونگی میشه به کاهش درد و سوزش حاصل از سوختگی مبادرت کرد.

واسه هممون اتفاق افتاده که بر اثر برخورد با یه وسیله داغ دچار سوختگی نه خیلی شدیدی شده باشیم. در اینجور زمانایی طبق شنیدهای قبلی خود، محل سوختگی رو زیر شیر آب سرد گرفته و بعد به سراغ خمیر دندون نعنایی میریم و اونو روی محل سوختگی می مالیم. در ادامه شما رو با راهکارهای ساده خونگی دیگری هم آشنا می کنیم.

با ما همراه باشین:

هیچوقت روی محل سوختگی یخ قرار ندین

یخ دلیل انسداد گردش خود روی پوست شده و آسیبای بیشتری رو واسه بافتا داره.
به جای به کار گیری یخ، بدون این دست اون دست کردن محل سوختگی رو زیر شیر آب سرد بگیرین. این کار رو به مدت ۲۰ دقیقه انجام بدین با این کار از پخش شدن آسیب به بقیه بافتا جلوگیری به عمل میارید.

اگه می خواین بدونین که چه چیز دیگری می تونه در این روند اثر داشته باشه درسته که آلوورا، یکی از معروف ترین درمانای خونگی سوختگی حساب می شه چون که درد و تورم رو کم می کنه و واسه بازسازی پوست هم گزینه مناسبی هستش.
اما اگه در دسترس خود آلوورا ندارین می تونین از بقیه گزینه هایی که به شما معرفی می شن، کمک بگیرین.

خمیر دندون نعناعی

وقتی که یهویی دست تون به یه چیز داغ مانند دسته قابلمه یا تابه برخورد می کنه و یا دچار سوختگی با بخار میشین، می تونین از خمیر دندون نعناع استفاده کنین. به همین  دلیل هم بهتره همیشه یه خمیر دندون نعناعی در آشپزخانه داشته باشین تا در سوختگیای جزئی به کارتون بیاد. اول محل مورد نظر رو زیر شیر آب بگیرین و بعد به آرومی با یه خشک کن محل سوختگی رو با لایه ای از خمیر دندون نعناع بپوشونین.

وانیل

واسه سوختگیای کم و ناچیز می تونین از عصاره وانیل استفاده کنین و با یکدست و به آرومی اونو روی پوست سوخته خود بذارین. تبخیر الکل موجود در عصاره وانیل، دلیل خنک شدن محل سوختگی می شه و درد رو هم کم می کنه.

چای کیسه ای

چای مشکی ماده ای به نام «تانیک اسید» داره که درد حاصل از سوختگی رو کم می کنه.
به خاطر همین هم در کنار خمیر دندون جزو بهترین درمانای در دسترس خونگی قرار میگیره. چای کیسه ای که گرمای اون از بین رفته و هنوز مرطوبه رو با یه گاز روی محل سوختگی بذارین.

سرکه

سرکه سفید دارای «اسید استیک» است که ماده تشکیل دهنده آسپرین هم هستش و در کاهش درد، خارش، تورم و سوختگی موثره. هم اینکه دارای خاصیت ضدعفونی کننده هم هست.
پس می تونه واسه سوختگی گزینه بسیار مناسبی باشه. یه تیکه دستمال رو به سرکه آغشته کنین و اونو به عنوان کمپرس و به آرومی روی محل سوختگی قرار داده و وردارین.

عسل

عسل یکی از بهترین درمانای گلودرد و یه آنتی بیوتیک طبیعی هستش که از سوزش و عفونت جلوگیری به عمل می آورد. به دلیل دارا بودن «پ هاش» متعادل مکان مناسبی واسه حضور باکتریا نیس و حتی قادر به نابود کردن باکتریا و عفونت هاست. عسل می تونه به خنک شدن محل سوختگی هم کمک کنه، درد رو کم کنه و واسه بازسازی پوست هم به درد بخور باشه.

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۰ فیلم دیدنی که شخصیت‌های شرور آن‌ها بسیار دوست داشتنی‌تر هستند [قسمت اول]

شیر

چربی و پروتئین موجود در شیر دلیل آروم شدن درد حاصل از سوختگی شده و به بازسازی اونم کمک می کنه.
حدود ۱۵ دقیقه، محل سوختگی رو در داخل شیر قرار داده تا کمی احساس بهتری پیدا کنین. ماستایی چون ماست یونانی که کامل از شیر جفت و جور شدن هم در درمان و آبرسانی به پوست در زمان سوختگی موثر هستن.

بلغور جو

بغلور جو با خاصیت کاهش تورم، واسه کاهش درد حاصل از سوختگی گزینه مناسبی حساب می شه.
بهترین زمان به کار گیری اون پس از بهبود سوختگی و هنگامیه که در اون محل احساس خارش می کنین. به اندازه یه فنجون از بلغور جو رو به مدت ۲۰ دقیقه در آب خیسانده و اونو روی محلای گسترده سوختگی بذارین.

اگه خارش کمتری در محل سوختگی احساس می کنین، کمی بلغور جو رو در داخل کاسه کوچیکی قرار داده و به اون آب اضافه کنین. بعد محل سوختگی رو در این محلول شناور کنین. بعد اجازه بدین که پوست با برخورد با هوا خشک شه.

اینجوری احساس خارش در شما کاهش پیدا می کنه.

واسه اینکه احساس بهتری داشته باشین به این محلول کمی جوش شیرین اضافه کنین. «بی‌کربنات» موجود در جوش شیرین، به بهتر شدن تورم پوست کمک می کنه.

روغن نارگیل

روغن نارگیل با دارا بودن «ویتامین ای» و اسیدهای چرب، خاصیت ضدقارچ و ضد باکتریایی داره.
به خاطر همین هم به بهتر شدن عفونتای حاصل از سوختگی کمک می کنه.
اگه بر اثر سوختگی جای اون کمی روی پوست تون موند، می تونین با ترکیب روغن نارگیل و لیموترش، اون محل رو ماساژ بدین. خاصیت اسیدی لیموترش، رنگ محل زخم رو روشن تر می کنه و این در حالیه که روغن نارگیل دلیل بازسازی پوست می شه.

روغن اسطوخودوس

یه شیمیدان فرانسوی در سالای ۱۹۰۰ میلادی به خاصیت درمانی اسطوخودوس فهمید. زمانیکه ایشون در آزمایشگاه خود شدیدا دچار سوختگی در ناحیه دست شد، با قرار دادن دستش در داخل عصاره این گیاه، به سرعت درد و سوختگی در اون ناحیه رو کم کرد.

در داخل یه بطری، یه قاشق غذاخوری عصاره خالص روغن اسطوخودوس رو با ۵۶ گرم آب ترکیب کنین. این ترکیب می تونه واسه سوختگیای ناچیز بسیار اثر داشته باشه.

ویتامینای «ث» و «ای»

شاید تصور شما این بود که ویتامین «ث» فقط واسه بهبود سرماخوردگی کارآیی داره، اما این ویتامین، واسه بازسازی زخم و تولید کلاژن که ماده اصلی تولید پوست جدیده هم کارآیی داره.
ویتامین «ای» با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدان به مراقبت و بازسازی پوست کمک می کنه.

واسه اینکه سرعت درمان سوختگی رو زیاد کنین، می تونین این ویتامینا رو به صورت خوراکی و به مدت یه هفته پس از سوختگی استفاده کنین. در صورت تمایل، کپسولای ویتامین «ای» رو باز کرده و روی محل سوختگی بذارین. با این کار از خارش پوست جلوگیری به عمل میارید.