اردیبهشت 9, 1403

۷ ماده غذایی که مصرف آن ها افسردگی را تشدید می کند

افسردگی یکی از شایع ترین بیماریای روحی دنیای امروزه. شدید شدن افسردگی و افسردگی شدید نشونه های روشنی داره اما خیلی از ادما از افسردگی مخفی رنج می برن و خود از وجود این مشکل بی خبر هستن. اما چیجوری می تونیم با افسردگی مقابله کنیم؟ سبک زندگی ما نقش مهمی در این مسأله داره و یکی از وجوه اون رژیم غذایی ما هستش.
اگه مستعد دچار شدن به افسردگی هستین یا حتی اگه تنها می خواین روحیه بهتری داشته باشین در مصرف این مواد غذایی هوشمندانه عمل کنین.

۱- دونات

دوناتا با اینکه شیرینیایی خوشمزه اما مملوء از اسیدهای چرب ترانس هستن. اسیدهای چرب ترانس، چربیای مضری هستن که باعث واکنشای بیولوژیکی بد در بدن می شن.
این واکنشای بیولوژیک خطر بروز تغییر در روحیه فرد رو زیاد می کنن. پس اگه رژیم غذایی شما شامل مقدار زیادی اسیدهای ترانس باشه، خطر دچار شدن به افسردگی در شما بالا میره.

۲- نوشابه

اگه شمام از طرفداران نوشابه هستین، حتما تصور می کنین چیزی لذت بخش تر از خوردن یه لیوان نوشابه نیس.
اما متأسفانه حقیقت اون هستش که هر چی مصرف مواد قندی بیشتر باشه، التهاب بدن بیشتر می شه.
تحقیقات نشون داده افسردگی با التهابات زیاد مغزی ربط داره.
هر زمان که هوس خوردن نوشابه کردین، به جای اون مقدار کمی شکلات تلخ بخورین که اندازه قند اون صفر یا خیلی کم بوده و به خودی خود ماده غذایی بسیار غنی ایه.

۳- سیب زمینی سرخ کرده

 

 

سیب زمینی این غذا ضرری نداره بلکه نمک موجود در اون هستش که باعث شدید شدن افسردگی می‌شه. رژیمای غذایی ای که شامل سدیم زیادی هستن منتهی به نفخ می شن.
البته نفخ به خودی خود مشکل جدی ای به حساب نمیاد اما باعث بد شدن روحیه شما می شه.
واسه مقابله با رژیمای غذایی پر نمک، آب زیاد بخورین.

۴- قهوه

اگه شمام از شیفتگان قهوه هستین شاید بهتر باشه در این عادت خود تجدید نظر کنین. رابطه قطعی ای میان مصرف کافئین و افسردگی مشاهده نشده اما این نوشیدنی پر طرفدار می تونه موجب شدید شدن بی خوابی شه.
کمبود خواب و اضطراب به وجود اومده به وسیله اون علائم افسردگی رو بیشتر میکنه. تلاش کنین مصرف روزانه خود رو به یه فنجون قهوه در روز محدود کنین و بهتره در ساعات زودتر روز (قبل از شب) قهوه خود رو بخورین.

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۰ فیلم دیدنی که شخصیت‌های شرور آن‌ها بسیار دوست داشتنی‌تر هستند [قسمت اول]

۵- مشروبات الکلی

مصرف بیشتر از اندازه مشروبات الکلی می تونه اثری خراب کننده بر روحیه شما داشته باشه. طبق گزارش کالج سلطنتی روانپزشکان، مصرف الکل تعادل شیمیایی مغز رو برهم زند و اینطوری خطر دچار شدن به افسردگی رو زیاد می کنه.
علاوه بر این، زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی می تونه باعث بروز مشکلات اجتماعی ای شه که نتیجه اون تنها شدن فرد و بروز افسردگیه. نکته دیگه اینکه، خماری بعد از مستی هم  نتیجه ای جز روحیه بد و روزای مملوء از اضطراب نداره.

۶- مواد غذایی فرآوری شده

با اینکه آماده سازی غذاهای مایکروفری یا همون مواد غذایی فرآوری شده بسیار راحته، اما مصرف زیاد این مواد غذایی با افزایش خطر دچار شدن به افسردگی همراه س. اگه به دنبال غذای کم دردسری هستین که سریع آماده شه، پاستا انتخاب خوبیه. می تونین اونو با سس گوجه فرنگی تازه و سبزیجات بخار پز شده منجمد طعم دار کنین. این غذای خوشمزه و سالم ظرف ۲۰ دقیقه آماده می شه.

۷- گلوتن

 

 

گلوتن یه جور پروتئینه که از گندم و غلاتی مثل جو، چاودار و جو دو سر به دست میاد. اگه به مریضی سلیاک (یه مشکل خودایمنی روده کوچیک با زمینه ژنتیکی) گرفتار باشین، مصرف ماده گلوتن علاوه بر اثرات خطرناکی که بر روده کوچیک شما داره، می تونه تفییرات زیادی در روحیه شما بسازه. اما طبق گزارش منتشر شده در سایت Celiac.org بدن خیلی از مردم با ماده گلوتن ناسازگاره و مصرف این ماده می تونه خطر دچار شدن به افسردگی رو در اونا زیاد کنه.
اگه از اثر احتمالی گلوتن بر روحیه خود مطمئن نیستین، تلاش کنین به مدت یه هفته مصرف این ماده رو در رژیم غذایی خود کم کنین و بررسی کنین که بهبودی در روحیه خود مشاهده می کنین یا خیر.