اردیبهشت 8, 1403

با صدف خادم؛ بانوی بوکسور ایران بیشتر آشنا شوید

نسل جدیدی از بانوان ایران که بیشتر متولد اواخر دهه شصت هستن، تاریخ ورزش ایران رو با تحولی بزرگ روبرو کردن. دیگه هیچ ورزشی در ایران، مردونه به حساب نمیاد.
افتخار آفرینیای لیلا رجبی در پرتاب وزنه، کیمیا علیزاده در تکواندو و مثلث آتشین خواهران منصوریان در ووشو، برگ کوچیکی از تغییر بزرگیه که بانوان ورزشکار ایران در آوردگاهای بین المللی واسه ایران به ارمغان آورده ان.

آوازه بانوان ورزشکار حرفه ای ایران، حالا به آنسوی آبا هم رسیده و جادوی شبکه های اجتمای هم، با دنیای سلفیا و هشتگا و کامنتا، میلیونا شهروند کره زمین رو با چهره های بانوان جوون ورزشکار کشور آشنا کرده.

ورزش بانوان ایران، بر خلاف ورزش مردان، حاشیه های پر رنگ تر از متن نداره. از بانوان فوتسالیست که قهرمون آسیا شدن تا کیمیا که اولین نشون دار تاریخ ورزش بانوان ایران در المپیک بود، کسی از این افتخارآفرینان قبل از موفقیتشون خبر نداشت و این روایت تلخ این روزای ورزش قهرمانی بانوانه.

همین چند وقت پیش بود که گزارشی از فعالیت گسترده بانوان بدنساز در کشور و راه اندازی تیم ملی مچ اندازی بانوان ارائه کردیم که مثل فعالیت بانوان نینجاکار ایران، بازتابای زیادی در رسانه های جهان داشت. اما داستان باحال و جذاب ورزش بانوان ایران زمین، فقط به ووشو و کشتی آلیش و پرورش اندام حرفه ای ختم نمی شه.

صدف خادم، بانوی جوون تهرانیه که در رشته بوکس فعالیت می کنه و تمرینات نفس گیری رو واسه آمادگی جهت حضور در رقابتای بین المللی در دستور کار داره.
گزارش امروز سرویس ورزشی ما شما رو با دختری آشنا می کنه که بعضی اونو خشن ترین دختر ایران می گن، اما بسیار مهربون و انرژی مثبته.

با ما در گشتی در سبک زندگی صدف بوکسور، همراه باشین.

صدف خادم: لیلا علی ایران

کسی فکر نمی کرد که یکی از دختران ارشد اسطوره بوکس سنگین وزن جوون (محمد علی کلی فقید)، راه پدر رو با وجود مخالفتای کلی، در پیش بگیره و مثل پدر، سلطان رینگ بوکس آمریکا شده و بیشتر حریفان تنومند خود رو ناک اوت کرده و بارها به مقام قهرمانی جهان برسه.

لیلا علی، بابایی مثل محمد علی داشت، اونم در کشوری که هزاران بوکسور زن در رده های جور واجور مشغول به فعالیت هستن و فضا واسه این کار بسیار مهیاست. اما در ایران، حتی رسانه ملی، از پخش رقابتای بوکس که یکی از خشن ترین ورزشا هستش و بعضی اونو به واسطه گسترش خشونت، حتی ورزش هم به حساب نمیارن!، دوری می ورزد و در بین مردان هم، این رشته در کشور، طرفدار آنچنانی نداره.

حال وقتی یه بانوی جوون، در میون این همه رشته های ورزشی، قصد رینگ بوکس می کنه، نگاه هایی بسیاری رو به سمت خود معطوف کرده و می تونه الگویی واسه دیگه دختران تنومند و عضلانی قد بلند این روزای جامعه ایران باشه که به دنبال رشته های هیجانی هستن.

صدف خادم، دختر ۲۲ ساله، دانشجوی رشته کارشناسی مهندسی ورزشه که در کشوری که نه مردم و نه مسئولان، نظر مثبتی روی بوکس ندارن، وارد این میدون شده و به تنهایی مشغول تمرین در رینگ بوکس زیر نظر مربی کاردانش می شه.

واسه آشنایی با تمرینات صدف خادم، ویدیو باحال رو تماشا کنین.

بوکس بانوان در ایران، مخاطب زیادی نداره و اون یکساله که منتظر حریفیه تا با ایشون رقابت کنه.

صدف خادم متولد سوم بهمن ماه ۱۳۷۳ در تهرانه. اون قبلا با وزنی بیشتر از ۱۰۵ کیلوگرم، بسکتبال بازی می کرد اما یواش یواش با کم کردن وزن خود و رسیدن به وزن ۷۰ کیلوگرم، شرایط بدنی لازم رو واسه جنب و جوش مورد نظر در ورزش بوکس غیر سنگین وزن درست کرد.

اون چپ گارده و از رکوردهای بدنسازی اش میشه به اسکات ۱۲۰ و پرس پا ۱۵۰ و پرس سینه ۷۰ اشاره کرد.

اون قبلاً به یکی از نشریات ورزشی گفته بود:

بعضیا هستن که دوست ندارن من در کارم موفق شوم و بارها با سنگ اندازی، خواستن منو از کارم مصرف کنن. ولی من هیچوقت وقتی واسه نا امید شدن ندارم. ما آدما، روی زمین با اعتقادات و انتخابای خود زندگی می کنیم و این انتخابای ماست که ما رو به سمت اون چیزی که می خوایم می بره.

همیشه تلاش می کنم در زندگی واقعی، شخصیت حقیقی داشته باشم و بتونم به آدمایی که به کمک و راهنمایی من نیاز دارن، خدمتی کنم.

انرژی مثبت به سبک خانوم بوکسور

صدف، اینستاگرام و تلگرام رو ، ظرفیتی فوق العاده واسه معرفی خود و ورزشی که انجام میده به حساب آورده و از اون به عنوان ابزاری واسه تشویق بانوان جوون به ورزش به خصوص مهربون نشون دادن بوکس بانوان استفاده می کنه.

صدف در جایی درباره زندگی اش، سیگنالای انرژی مثبت هم به مخاطبان میده و میگه:

وقتی هم مربی هستی هم ورزشکار حرفه ای حواست بیشتر به چگونگی غذا خوردنته. چون هم باید الگو باشی و هم خودت سر وزن باشی. خدا رو شکر می کنم که این دو نعمت تو یه زمان نصیبم شده.
توئم می تونی ورزشکار باشی، هم خوب درس بخونی و هم کار کنی.

بجنگ واسه چیزی که میخوای. یادت نره که بهترینی

در جایی دیگه معقتده:

قوی بودن یعنی با وجود تموم مشکلات به کارت ادامه بدی. به همه موجودات هستی عشق بورزی و در مقابل حرفای نا مساوی و قضاوتای با عجله، تنها سکوت کنی و همیشه لبخند بزنی. تو تنها یه بار فرصت زندگی داری، پس قوی و استوار جاده زندگیت رو بساز.

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۲ترفند کاربردی نگهداری از ماشین از زبان راننده‌های حرفه‌ای

 

و واسه خودت زندگی کن

 

 

و درباره انرژی گفت:

 

هر روز خدا رو سپاس میگم، چون میتونم تا جون دارم کار کنم، میتونم تا زنده ام به آدما انرژی بدم، میتونم لایق این باشم که استعدادا و لیاقتت رو بهت یاد بیاری کنم، بهت یادآوری کنم که تو آینه خودتو ببینی و بگی همینجوری که هستی،زیبایی و من زیباییت رو دوست دارم. یادت بندازم که اگه بخوای دنیا رو تکون بدی باید اول خودت درست باشی.لایق بهترین هایید.

اون درباره انگیزه عقیده داره:

وقتی زیاد سختی بکشی… وقتی یه اتفاق و سختی جدید تو زندگیت میاد دیگه ناراحت نمیشی . . . بلکه خوشحال میشی و خدا رو شکر میکنی که بازم داره امتحانت میکنه!  . . . خداروشکر می کنی که انقدر قوی هستی که جلو پات سنگ انداخته!   . . . چون اگه راحت بود همه انجامش میدادن دیگه!!!

اما تو خاصی و تورو انتخاب کرده ! . . بزا اون خاصه باشی! . نه واسه اینکه به بقیه چیزی رو ثابت کنی

گشتی در سبک زندگی صدف خادم

اون عاشق آشپزی به خصوص صبحونه خوردن به عنوان مهم ترین وعده غذاییه. در این باره میگه:

عکسی که در پایین مشاهده می کنین، یه صبحونه کامل شامل یه پرتقال بزرگ (تامین ویتامین سی) دو تیکه نون جو؛ سه عدد سفیده تخم مرغ؛ یه لیوان شیر و دارچین و عسل و چند عدد آجیله.

خوب این واسه مورد علاقه منه که دارم تو روز نزدیک به ۳ هزار کالری میسوزونم.

نرید بخورین بگید چاق شدیم. این اصل صبحونه ثابته فقط بستگی به اندازه فعالیت و نیاز بدنتون اندازش متغیر میشه.

اون در وعده صبحونه جدیدش گفت:

صبحا تلاش کنین که از مواد شامل ویتامین C مثل کیوی و پرتقال و نارنگی و لیموشیرین در وعده صبحونه استفاده کنین. تنوع بخشیدن به غذا و رنگی کردن اون، اشتها رو زیاد می کنه تا ادما از خوردن این وعده غذایی، خسته نشن.

مثلا من، همین سفیده تخم مرغ رو صد مدل تنوع می دم و چون تنوع زیاد داره، هیچ وقت از این که همیشه در رژیم هستم، خسته نمی شم. به خاطر همین، از یدونه یدونه چیزایی که میخورم حال می کنم.

صدف، بخشی از سبک زندگی خود رو به آشپزی اختصاص داده که اونو از راه کانالای اینترنتی خود به اطلاعات هزاران مخاطبش میرسونه.

در تصویر زیر، نمونه ای از وعده های نهار این بوکسور جوون رو مشاهده می کنین.

ایشون درباره این وعده که اونو: دستپخت صدفی می نامد، میگه:

در وعده نهار، باید به مقدار کافی و لازم، پروتئین و فیبر مصرف کنیم.
البته این مقدار بستگی به اندازه فعالیت شما در طول روز داره.
مثلا اگه، فعالیت ورزشی شما در روز انجام می شه، باید از درصد بیشتری کربوهیدارات شامل نون جو، برنج قهوه ای و امثالهم استفاده کرد.

اندازه به کار گیری کربوهیدراتا در وعده های روزانه و حتی شبونه، با در نظر گرفتن سن و جنب و جوش فرد،‌ فرق داره و به دوستان پیشنهاد می کنم که از رژیمای خود سرانه که زیر نظر کارشناسان تغذیه و دکتر نیس، دوری کنن.

صدف، همیشه دوستانش رو به خوردن غذاهای دریایی تشویق می کنه.

صدف، وعده های میوه خود رو هم به شکل جذابی، آماده می کنه که درتصویر زیر مشاهده می کنین.

درسایی از صدف

صدف، بانوی ورزشکار بوکس کشوره که به نظر می رسه با این عزم جزم و همتی که داره، میشه از اون در آینده، خبرهای زیادی شنید و واسه ورزش بانوان کشور افتخار آفرین باشه. صحبتایی تازگیا درباره راه اندازی رشته بوکس آماتوری بانوان ایران به گوش می رسه که با امید به اینکه در سال جدید، فضا واسه بانوان علاقمند به فعالیت در این رشته سخت، جفت و جور شه.
اما بازم خبرهایی از رونق ورزش بوکس میان بانوان کشور به گوش می رسه.

دبیر فدراسیون بوکس کشورمون در مرداد ۹۵ اعلام کرده بود که قراره دوره های اموزشی بوکس بانوان راه اندازی شه و قراره در استان البرز، تا آخر ساال ۹۵، ظرفیت راه اندازی کلاسای بوکس بانوان برقرار شه.
به هر حال، تمرین تکی بدون حریف صدف نشون میده که توجه به این رشته ای که در حال گسترده شدن بین دختران عضلانی امروز ایرانه، بایست در اولویت فدراسیونای رزمی قرار بگیره.

در بررسی سبک زندگی صدف، روحیه انرژی مثبت بودن این بانویی که رشته خشن بوکس رو در برنامه داره، خیلی مهمه. چه خوبه، فعالان ورزشی و قهرمانان این رشته، بخشی از سبک زندگی دیجیتالی خود رو به جای سلفی و عکس با کیک تولد و مدلای لباس رنگارنگ، به گسترش خوشحال زیستن، سبک زندگی سالم و انرژی مثبت و تشویق بقیه به ورزش و تغذیه سالم اختصاص بدن.

به هر حال، جامعه سالم، وابسته به شهروندان سالمه و بانوان جوون ورزشکار مثل صدف خادم، می تونن مروج خوبی واسه ورزش همگانی و قهرمانی در جامعه ای باشن که بیشترین ورزش نمی کنن و با ۵.۵ میلیون سیگاری، هرساله ۴ هزار میلیارد تومن اقتصاد کشور بر باد میره!

با امید به اینکه فدراسیون بوکس، این یدونه ستاره های پر استعداد بوکس کشور رو قبل اینکه دیر شه، مورد پشتیبانی خود بذاره.

واسه بوکسور جوون ورزش کشور، آرزوی موفقیت داریم.