اردیبهشت 9, 1403

۱۲ترفند کاربردی نگهداری از ماشین از زبان راننده‌های حرفه‌ای

راننده‌های حرفه‌ای و قدیمی همیشه پیشنهادهای خوب و سازنده‌ای واسه مراقبت از ماشین دارن. پیشنهاد‌های این افراد بیشتر به طول عمر به درد بخور ماشین می‌افزاید و کمک می‌کنه تا خودرو سالم‌تر بمونه.

از این رو در ادامه این مطلب بیشتر از ۱۰ ترفندی که بیشتر راننده‌های حرفه‌ای قبول دارن رو براتون نوشته‌ایم تا با رعایت این موارد، مشکلات کمتر و آسایش بیشتری رو تجربه کنین. واسه این منظور تا انتهای مطلب همراهمون باشین.

۱۲- از لاک ناخن واسه مخفی کرد همه خش‌های کوچیک و سطحی استفاده کنین

 

لاک

 

وقتی روی بدنه ماشین خش‌های کوچیکی ایجاد می‌شه، می‌تونید با لاک همرنگ اونو مخفی کنین. با قلم‌موی لاک کمی رنگ روی خراش بذارین و پس از خشک شدن لاک، با دستمال تقریبا زبر روی سطح اون بکشین تا رنگ اضافه بریزه و ناهمواری ایجاد نشه.

۱۱- از برق ناخن واسه جلوگیری از پیشرفت ترک‌های شیشه استفاده کنین

برق ناخن

لاک ناخن در بدنه ماشین کاربرده های زیادی داره.
وقتی شیشه ماشین به هر دلیلی ترک بر می‌داره واسه اینکه بزرگ‌تر و پخش نشه، روی ترک برق ناخن بزنین. واسه اطمینان بهتره دو تا سه لایه برق ناخن در محل بزنین تا ترک ادامه پیدا نکنه.

۱۰- وقتی قراره ماشین رو به مدت کوتاهی ترک کنین، فرمون رو برعکس کنین

وقتی ماشین رو در روزای گرم و آفتابی در بیرون از خونه پارک می‌کنین، فرمون خیلی داغ می‌شه و رانندگی با اون ممکن نیس.
واسه پیشگیری از این مشکل، قبل از پیاده شدن فرمون رو بچرخونین تا قسمتی که استفاده نمی‌کنین داغ شه.

۹- از ورق آکریلیک به عنوان آفتاب‌گیر استفاده کنین

بیشتر راننده‌ها از این روش استفاده می‌کنن. واسه اینکه از نور شدید خورشید که روی شیشه جلوی ماشین می‌افتد خلاص شید، بهتره یه لایه ورق آکریلیک روی شیشه بذارین. حالا خوبیش اینه این ورقه‌ها الکتریسته ساکن دارن و در نتیجه بدون هیچ مشکلی روی شیشه می‌مانند. با این روش ساده از تابش اشعه‌های مضر فرابنفش هم در امان می مونین.

۸- با برگ بو از حالت تهوع در ماشین جلوگیری کنین

بعضی از افراد نمی‌تونن با ماشین سفر کنن چون بدون این دست اون دست کردن پس از حرکت دچار حالت تهوع می‌شن. واسه پیشگیری از این می‌تونید یه عدد برگ بو رو زیر زبون خود بذارین. برگ بو دارای مواد شیمیایی خاصیه که خاصیت آرامش‌بخشی در معده و سیستم عصبی داره.

۷- با گیره لباس، جای مخصوص عینک درست کنین

وقتی در اتاق ماشین جایی واسه قرار دادن عینک وجود نداره و نمی‌خواهید هزینه اضافه‌ای هم واسه این بپردازید، بهتره از یه گیره لباس کمک بگیرین. گیره رو به سایه‌بان وصل کنین و بعد عینک آفتابی خود رو روی اون بذارین. به همین راحتی!

۶- از لیموترش واسه رفع خواب‌آلودگی بهره بگیرین

بعضی از مرکبات مثل قهوه عمل می‌کنن. اگه بین رانندگی احساس خواب‌آلودگی داشتین، یه برش کوچیک از لیموترش رو زیر زبون خود بذارین. این کار باعث می‌شه بدون این دست اون دست کردن حواس جمع شید. البته به‌طور کلی پیشنهاد می‌کنیم وقتی خسته و خواب آلوده هستین کنار جاده توقف کنین و کمی بخوابین.

این مقاله را هم بخوانید :   عکس‌های بی‌نظیر ناسا از گوشه‌وکنار جهان؛ از خلیج همیشگی فارس تا صحرای استرالیا

۵- از قالب کاپ‌کیک به عنوان محفظه لیوان استفاده کنین

واسه اینکه محفظه مخصوص نگهداری لیوان در ماشین تمیز بمونه و لیوان هم در اون لق نخورد، می‌تونید یه عدد قالب سیلیکونی کاپ‌کیک در این قسمت بذارین. این کار باعث می‌شه تا پاک کردن محفظه هم آسون‌تر شه.

۴- در پارکینگ خونه یه توپ تنیس آویزون کنین تا پارک راحت‌تری داشته باشین

واسه اینکه فاصله دقیق ماشین با دیوار رو فهمیده باشین، می‌تونید یه توپ تنیس از سقف آویزون کنین تا به محض نزدیک شدن به دیوار، توپ با شیشه تماس پیدا کنه و بالاتر از اون نرید.

۳- روغن موتور رو با کمک کاغذ سفید چک کنین

واسه بررسی کیفیت روغن موتور بهتره ماشین رو روشن کنین و بذارین ۵ تا ۱۰ دقیقه کار کنه.
بعد اونو خاموش کنین. کاپوت رو باز کرده، روغن ماشین رو روی یه تیکه کاغذ سفید بریزین. کاغذ رو به مدت ۲ ساعت تو یه مکان گرم بذارین تا خشک شه.

بعد نتیجه رو چک کنین.
  • اگه روغن به صورت یکدست خشک شده بود یعنی آب در روغن وجود نداره و روغن سالمه.
  • اگه مرکز لکه تیره بود یعنی روغن سوخته و زمان تعویض اون فراررسیدهه.
  • اگه روی لکه خشک شده روغن، خرده فلز مشاهده کردین، یعنی بخشی از موتور آسیب دیده و باید اونو به متخصص نشون بدین. روغن هم کیفیت پایینی داره.
  • دایره توسی یا قهوه‌ای کمرنگ یعنی ذراتی در روغن هست که حل نشده و روغن باید حتما عوض شه.

۲- کیفیت بنزین رو با کاغذ سفید چک کنین

یه قطره بنزین رو روی کاغذ سفید بریزین، روی اون فوت کنین و منتظر بمونین تا قطره تبخیر شه.
اگه پس از این کار کاغذ به طور کامل سفید باشه، یعنی بنزین کیفیت بسیار خوبی داره.
اما اگه لکه چربی روی کاغذ بمونه یعنی نفت سفید در بنزین ترکیب شده.

واسه بررسی رزین بنزین هم می‌تونید به روش زیر عمل کنین:

یه قطره بنزین رو روی شیشه بریزین و اونو آتیش بزنین. پس از سوختن مایع، رنگ دایره باقی مونده از اونو چک کنین. اگه قهوه‌ای بود، یعنی بنزین دارای رزین زیادیه که می‌تونه به موتور ماشین آسیب برسونه.

مقداری بنزین رو درون شیشه شفاف بریزین. محلول منگنز به اون اضافه کنین. اونو هم بزنین و رنگ بنزین رو چک کنین. اگه کریستال‌های منگنز در بنزین حل شدن و رنگ اون صورتی یا بنفش شد، یعنی آب به بنزین اضافه شده.

۱- با کمک در و پنجره ماشین، هوای داخل رو تهویه کنین

یکی از در و پنجره‌های ماشین رو باز کنین. بعد در طرف مقابل رو باز و بسته کنین. با این کار خیلی سریع دمای اتاق کم شده و بوی بد هم از بین می‌رود.