اردیبهشت 8, 1403

عکس‌های بی‌نظیر ناسا از گوشه‌وکنار جهان؛ از خلیج همیشگی فارس تا صحرای استرالیا

ناسا با استفاده‌ از ماهواره‌هایی که در مدار زمین داره، مبادرت به عکاسی از سطح زمین می‌کنه. بعضی از این تصاویر بسیار قشنگتر و فراواقعی به‌نظر می‌رسند و منظری متفاوت از کره خاکی رو به نمایش عموم می‌گذارن.

یکی از ماهواره‌های ناسا که در مدار خورشید به دور زمین می‌شه ترا (Terra) اسمشه. این ماهواره در واقع مقر فرماندهی دیدبانی زمینه و با هدف نظارت بر وضعیت محیط زیست زمین و تغییرات اقلیمی در تاریخ ۱۸ دسامبر ۱۹۹۹ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ با موشک اطلس ۲ به فضا پرتاب شد.

با ترا عکس‌های بسیار قشنگتر و جذابی گرفته شده که تعدادی از اونا رو ما انتخاب و در ادامه براتون آورده‌ایم. امید که دیدن این عکس‌ها از زمین مورد توجهتون قرار بگیرن.

همراهمون باشین.

رشته‌کوه اطلس کوچیک – مراکش

خطوط منحنی رنگی و زیبایی که در این تصویر مشاهده می‌کنین به اطلس کوچیک تعلق داره. Anti-Atlas نام رشته‌کوهیه در کشور مراکش واقع در شمال قاره آفریقا.
این تصویر به وسیله اَستِر (ASTER) روی ماهواره ترا (Terra) گرفته شده.
«رادیومتر پیشرفته فضابرد بازتابی و گسیل گرمایی» که به طور خلاصه اَستِر نامیده می‌شه، یکی از پنج وسیله امتحان از راه دوره که در سال ۱۹۹۹ به وسیله ناسا در مدار زمین قرار گرفت. این سنجنده از فوریه ۲۰۰۰ به جمع آوری داده‌های سطحی از زمین مشغوله.
این رشته کوه حدود ۸۰ میلیون سال پیش وقتی آفریقا و اوراسیا با هم برخورد کردن تشکیل شد و در نتیجه این تصادم، سنگ‌آهک‌ها، ماسه‌سنگ‌ها، گچ‌سنگ و صخره‌های گرانیتی در رنگ‌ها و بافت‌های جورواجور تشکیل شدن.

دریاچه چینگ‌های – چین

EarthKAM ناسا این تصویر فراواقعی از دریاچه چینگهای به ثبت رسونده. دریاچه چینگ‌های که با نام «کوکو نور» هم شناخته می‌شه، بزرگترین دریاچه کوهستانی در آسیای مرکزیه که در بلندی‌های تبت واقع شده.
دریاچه چینگ‌های حدود یکصد و ۵ کیلومتر طول و ۶۵ کیلومتر عرض داره.
مساحت تقریبی اون در زمان‌هایی که سطح آب دریاچه بالاست ۶ هزار کیلومتر مربع و در زمان‌هایی که سطح آب دریاچه پایینه  ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع برآورد شده.
بیشترین عمق اعلام شده واسه این دریاچه ۳۸ متر بوده.

پاریس – فرانسه

این تصویر بسیار خوشرنگ که مثل نقاشی‌های کوبیسم به‌نظر می‌رسد، نمای شهر زیبای پاریس از فضاست که به وسیله ماهواره‌ی تِرو ناسا به ثبت رسیده. در نیمه سمت چپ تصویر و در کنار رودخانه سن می‌تونید برج ایفل رو پیدا کنین.

 

رُبع‌الخالی – عربستان سعودی

 

EarthKAM ناسا به زیبایی هر چی تموم‌تر محل تلاقی بیابان رُبع‌الخالی در عربستان سعودی و شهر سولایل رو در قاب تصویر گذاشته س. این بیابان که به انگلیسی «امپتی کوارتر» گفته می‌شه، یکی از طولانی‌ترین بیابان‌های شنی دنیاس.
رُبع‌الخالی که به باور مردم از گرما و خشکی و تپه‌های شنی ایجاد شده‌است، منطقه‌ بسیار گسترده‌ایه که قسمت بزرگی از خاک کشورای عربستان سعودی، یمن، عمان و امارات متحده عربی رو دربر گرفته‌است و یکی از بزرگترین صحراهای شنی دنیا به‌شمار میاد.

پارک ملی گرند کنیون – آمریکا

مشهورترین پارک ملی آمریکا حدود ۴ هزار و ۹۲۷ کیلومتر مربع وسعت و حدود یکهزار و ۶۰۰ متر عمق داره.
این تصویر به وسیله ماهواره تِرو ناسا به ثبت رسیده و بخش‌های قرمزرنگ کوهستانی اون مثل یه اثر هنری به نظر می‌رسند.

 

این مقاله را هم بخوانید :   از لائوس تا جیبوتی بدون ویزا !

 

پاتاگونیا – شیلی

ناسا با به کار گیری استر به امتحان و جمع آوری اطلاعات در مورد روند ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در کشور شیلی می‌پردازه. عکس بسیار زیبای بالا با رنگ قرمز آتشینی که داره صفحات یخی در پاتاگونیای شمالی رو به تصویر کشیده. جالبه بدونین که بخش‌های قرمز تصویر گیاهان سبز و زنده هستن که به وسیله ماهواره رنگ اونا به قرمز فیلتر شده. با این داده‌ها محققان می‌تونن تغییر اندازه یخچال‌های طبیعی رو در طول زمان اندازه‌گیری کنن.
پاتاگونیا نام بخش بزرگی از آمریکای جنوبیه که شامل بخش‌های جنوبی آرژانتین و شیلیه.

 

دیوار بزرگ چین

 

دیوار بزرگ چین حدود ۲۱ هزار کیلومتر به سمت شمال چین امتداد پیدا کرده و از نظر زمان ساخت، طولانی‌ترین و بزرگترین سازه دفاعی و نظامی در جهان حساب می‌شه. گمانه‌زنی‌ می‌شه که این دیوار در قرن سوم قبل از میلاد مسیح ساخته شده.
این دیوار بزرگ الان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان بشمار می‌رود و هرساله میلیون‌ها نفر از گوشه و کنار دنیا از اون بازدید می‌کنن.
عکس بالا رو ماهواره ترا ناسا گرفته که در امتداد استان Shanxi  قرار گرفته و می‌تونید پیچ دیوار رو در دل کوهستان ببینین.

ریو گروپی – برزیل

عکس EarthKAM  از رودخانه گروپی در کشور برزیل مثل یه اثر هنری خیالی (ذهنی) است. این رودخانه به یه فلات دریایی باز می‌ریزد که در اونجا اکوسیستم زنده‌ای مثل جنگل‌های کرنا، جزایر کوچیک، تپه‌های شنی، تالاب‌ها و سواحل مختلفی در کنار هم زیست می‌کنن.

 

منطقه زیست‌کره دانوب – اوکرین

 

رود دانوب با حدود ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر درازا دومین رود طولانی اروپا پس از ولگا هستش.
دانوب از ۱۹ کشور اروپایی مثل آلمان، اتریش، مجارستان و اوکراین عبور می‌کنه.
این تصویر رو مرکز دیده‌بانی زمین ناسا از دلتای دانوب به ثبت رسونده که در اون رودخانه به دریای سیاه می‌ریزد. این منطقه جزو میراث جهانی یونسکو و زیست‌بوم بیشتر از ۳۰۰ نوع پرنده، یکهزار و ۹۰۰ گونه گیاهی و ۱۳۳ نوع ماهیه.

کرانه گرند باهاما

این تصویر به وسیله EarthKAM از ساحل گرند باهاما گرفته شده، جایی که آب اقیانوس با دریای پرجزیره ترکیب می‌شه.

کوه‌های آند

رشته کوه‌های آند در آمریکای جنوبی قرار دارن و این تصویر به وسیله EarthKAM ناسا گرفته شده.

 

جزیره شاخالین – روسیه

 

در انتهای کرانه روسیه و شمال ژاپن، جزیره ساخالین واقع شده که در این تصویر ناسا مثل یه نقاشی ذهنی دیده می‌شه.

صومعه سنت آنتونی – مصر

سنت آنتونی صومعه‌ای تاریخی در کشور مصره که در میان کوه‌های ساحل دریای سرخ ساخته شده.
این صومعه، قدیمی‌ترین صومعه مسیحی در دنیاس و به وسیله مسیحیان قبطی اداره می‌شه.

خلیج فارس – ایران

در تصویری که EarthKAM  ناسا از خلیج فارس به ثبت رسونده می‌توان رود کارون رو هم دید.

صحرای استرالیا

این عکس رو هم ارث‌کم ناسا از بخش بیابانی استرالیا گرفته که از فضا مثل یه نقاشی سورئال به‌نظر می‌رسد.