اردیبهشت 8, 1403

از لائوس تا جیبوتی بدون ویزا !

سفر بدون اخذ روادید از کشور مقصد در مبدا، همیشه یکی از بهترین راهکارا واسه پیشرفت گردشگری در سراسر جهان بوده.
وقتی گردشگران واسه سفر به کشور مورد نظر، نیاز به گذروندن فرآیندای اداری و طولانی اخذ روادید کشور مقصد در مبدا نباشن، در واقع اشتیاق بیش تری واسه سفر از خود نشون میدن.
از طرفی، حذف روند ارسال روادید در مبدا دلیل می شه تا از حجم گسترده مراجعانی که به قصد سفرای ۱-۲ هفته ای به سفارتخانه ها واسه اخذ روادید مراجعه می کنن کم شده و این موضوع تاثیر زیادی در بازدهی و مدیریت هزینه ها واسه نمایندگیای سیاسی کشورا در سراسر جهان داشته باشه.

مهم ترین سیستم لغو ویزا در دنیا

روند لغو روادید در دنیا، سابقه مهمی در تاریخ سیاسی معاصر دنیا داره.
پیمان شنگن یکی از مهم ترین معاهدات بین المللی قرن بیستم بود که در دهه هشتاد میلادی، زمینه رو واسه آسون کردن روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری صدها میلیون نفر از شهروندان اتحادیه اروپا درست کرد.
حالا ۲۵ کشور عضو پیمان شنگن هستن و خیلی از شهروندان اتحادیه اروپا، واسه سفر به این کشورا،‌ احتیاجی به اخذ روادید ندارن. در واقع با داشتن ویزای Type C شنگن،‌ میشه تا ۹۰ روز در مرزای این کشورا به سیاحت پرداخت و با مشکلی مواجه نشد.

ارسال سیستم شنگن در قاره سبز، زمینه حمله گردشگران به این قاره رو ظرف ۳۵ سال گذشته به دنبال داشته که بستر خوبی واسه گسترش گردشگری و روابط ملیتای جور واجور این جامعه اروپایی با بقیه ملل جهان شد.
از سیستم شنگن، بعدا بعضی از کشورا واسه لغو روادید منطقه ای استفاده کردن که پیمان شانگام بین ایران و سوریه و لبنان از اون جمله س.

ایران، حالا با  الگو ورداری از این سیستمای ارسال روادید تلاش می کنه، صنعت گردشگری خود رو که در افق ۱۴۰۴، به دنبال جذب ۲۰ میلیون گردشگری و ۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزیه، پیشرفت دهد. راه اندازی سیستم ویزای فرودگاهی (visa on arrival) تلاش می کنه تا سفر اتباع بیشتر از ۱۹۰ کشور جهان به ایران آسون کردن شه.
اما در مقابل، کشورای زیادی در دنیا، سیستم لغو روادید رو واسه سفر هموطنان مون در دستور کار ندارن.

مقصدای غیر محبوب بی ویزا!

ایران حالا واسه تموم کشورها غیر از ۱۰ کشور کلمبیا، سومالی، انگلیس، کانادا، آمریکا، بنگلادش، اردن، عراق، افغانستان و پاکستان امکان فرستادن ویزا در فرودگاه رو جفت و جور کرده و شمام می تونین به ده ها کشور جهان با گذرنامه ایرونی، بدون روادید سفر کنین.

اتباع ایرونی می‌تونن به ۳۶ کشور جهان بدون روادید یا با گرفتن روادید فرودگاهی سفر کنن،‌ کشورهایی مانند ارمنستان، کوزوو‌، ترکیه‌، ساموآ،‌ تووالو‌، پالائو،‌ کیپ‌ورد،‌ کومور‌، جیبوتی‌، کنیا،‌ ماداگاسکار‌، موزامبیک،‌ سیشل،‌ تانزانیا‌، توگو،‌ اوگاندا‌، بولیو‌ی، دومینیکا‌، اکوادور‌، گویان‌، هائیتی‌، نیکاراگوئه‌، ونزوئلا، کردستان عراق‌، لائوس‌، ماکائو‌، مالدیو‌، مالزی، نپال‌، سریلانکا،‌ تیمور شرقی،‌ سوریه و لبنان. اردن، آذربایجان و گرجستان.

هر چند لغو روادید بین ایران و کشورهایی از جمله آذربایجان و گرجستان با فراز و نشیبایی همراه شده، اما به نظر می رسه سیل گردشگران گرجی و آذری به ایران در سالای گذشته و اشتیاق سفر ایرانیان به گرچستان و تورهای گسترده ان در این چند وقته، نشون دهنده آسون کردن شدن روند ارسال روادید واسه اعزام گردشگر ایرونی باشه.

این مقاله را هم بخوانید :   نگاهی به زندگی و سرنوشت فرزندان رئیس جمهورهای سابق امریکا

از جمله کشورای سی و شش گانه اشاره شده، بیشتر کشورا، به واسطه فاصله زیاد و ناشناس بودن واسه فعالان گردشگری کشور مون، مقاصد جذابی نیستن. حتتی نام بعضی رو هم چون گویان و سیشیل و ساموا و لائوس تا حالا نشنیدیم چه برسه که بخوایم دربرنامه سفر آینده بذاریم. به نظر می رسه، در واقع واسه ایرانیان، تنها ۸ کشوره که روند لغو روادید، فرآیندی با ارزشی واسه آسون کردن  و تسریع سفر اونا به خارج از مرزا باشه و ما بقی، بودن یا نبودنش خیلی توفیری نداره.

داستان مالزی، اندونزی و کشورای اکو

ویزای مالزی که قبلا تا ۳ ماه واسه ایرانیان لغو بود، حالا به ۱۴ روز کم شده.
اندونزی هم در مقطعی روادیدش رو به‌صورت فرودگاهی واسه ایرونی‌ها صادر می‌کرد که حالا به‌خاطر فشارهای دولت استرالیا به‌دلیل گسترش مهاجرت غیرقانونی به این کشور از راه اندونزی‌، دولت این کشور هم تقریبا از سال گذشته، ارسال ویزای فرودگاهی رو واسه ایرونی‌ها حذف کرد و حالا این روادید رو از راه سفارتخانه‌اش صادر می‌کنه. البته دریافت روادید اندونزی تو تهران، در مقیاسه با روند ارسال روادید کشورای شنگن، آسونه.

پیشنهاد دیگری هم که بارها مطرح شده، لغو روادید با کشورای عضو «اکو» است که حالا یکی از پیشنهادهای جدی واسه لغو روادید در مرحله‌ی اول به‌شمار میاد. کشورای اکو شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان‌، ترکمنستان‌، قرقیزستان‌، ازبکستان،‌ تاجیکستان‌، پاکستان و ترکیه هستن که در میان اون ‌ها کشورای خاصی مانند افغانستان و پاکستان دیده می ‌شن که بخش‌های امنیتی ایران واسه لغو روادید با اون‌ ها به‌دلیل شرایط امنیتی‌شون، حرف‌ هایی دارن.

مقصدای محبوب بی ویزا نیازمندیم!

هر چند از نظر ایرانیان، هنوز کشورای هدف مهمی در دنیا هستن که واسه سفر به اون جا علاقه زیادی دارن، اما به واسطه مشکل ویزا و احتمال reject شدن و صرف هزینه های میلیونی، عطایش رو به لقایش بخشیده ان: مانند ژاپن، کره، نیوزلند و استرالیا و حتی کانادا.

ترکیه، هم اونقدر یکی از اولویتای سفر ایرانیان به خارج از کشوره. این کشور با ۸۹ کشور دنیا، سیستم لغو روادید رو مدتهاس که در دستور کار داشته و همین فعالیت سیاسی، بستر رو واسه ده ها میلیارد دلار درامد ارزی جهت پیشرفت گردشگری این کشور جفت و جور کرده. ترکیه حالا هرساله چند میلیارد دلار از سفر یه هفته ای ایرانیان به شهرای مختلفش، کسب در اومد داره اما تماشاگر حضور گسترده ترکا در ایران نیستیم.

پس از ترکیه، مالزی، ارمنستان و لبنان، از جمله کشورای مقصد پر مخاطب ایرانیان واسه سفرای کوتاه در کشورای بدون نیاز به اخذ روادیده. این مقصدای محبوب دلیل شده تا بعضی از هموطنان نسبت به خرید خونه و تحصیل در اون جا هم دست به کار شن.