اردیبهشت 8, 1403

آنچه باید درباره نگهداری از گربه بدانیدخطرات مرتبط با موی گربه

 

امروزه در کشور‌های مختلف بسیاری از افراد به داشتن حیوان خانگی علاقه نشان میدهند و حیوانات خانگی مختلفی از جمله سگ، خرگوش، همستر، انواع پرندگان و گربه نگه میدارند. در این بین، گربه‌ها به یکی از دوست داشتنی ترین حیوانات خانگی تبدیل شده اند و هر روز به تعداد افرادی که اقدام به خرید بچه گربه میکنند، اضافه میشود. اما آنچه که شاید مانعی باشد برای انتخاب گربه به عنوان عضوی از اعضای خانه، موی گربه است. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که نگران ورود موی گربه به ریه و معده خود و بیماری ناشی از آن هستید، با ما همراه باشید. امروز در این مقاله درباره این موضوع بیشتر صحبت میکنیم.

حساسیت به موی گربه

افراد زیادی ممکن است به حیوانات و به خصوص موی سگ و گربه حساسیت داشته باشند و با زندگی کردن در کنار این حیوانات، دچار مشکلاتی نیز شوند. بر طبق آماری که پزشکان و دامپزشکان ارائه میدهند، میزان حساسیت به موی گربه‌ها دو برابر حساسیت به موی سگ است. البته باور کنید یا نه، طبق تحقیقات معتبر انجام شده در آمریکا، حساسیت به موی گربه‌ها نوعی واکنش بدن به پروتئین‌های موجود در بزاق دهان، ادرار و شوره‌های بدن گربه است و هیچ خطری برای خانم‌ها و آقایان ندارد. از طرفی هم ارتباطی بین موی گربه و سرطان وجود ندارد.

اگر کسی را دیدید که معتقد بود موی گربه وارد معده اش شده و برایش مشکلاتی ایجاد کرده است، بدانید چنین اتفاقی عملا صحت ندارد. بگذارید جور دیگری به این ماجرا نگاه کنیم. موی ماانسان ها نیز میریزد، اما ایا واقعا وارد معده مان میشود؟ نه. در مورد موی گربه نیز همینطور است. اینکه موی گربه وارد معده ما انسان ها شود، عملا بعید است. حتی اگر در موارد بسیار نادری چنین اتفاقی بیفتد نیز، به طور طبیعی توسط دستگاه گوارش دفع می‌شوند.

این مقاله را هم بخوانید :   علوم غریبه و متافیزیک

آیا موی گربه وارد ریه انسان ها میشود؟ خیر. آناتومی بدن انسان طوری طراحی شده است که سرتاسر مجاری تنفسی پوشیده از سلول‌های مخاط است که هر ذره‌ای که وارد این مجاری شود به دام می‌افتند و از طریق ترشحات آن دفع می‌شوند. بنابراین حتی اگر یک درصد موی گربه در ریه وارد بشود، باز هم بدن روش‌هایی برای از بین بردن آن دارد.

آیا موی گربه برای زنان باردار خطرناک است؟
موی گربه اصلا خطر احتمال نازایی برای بانوان ندارد. انگل توکسوپلاسموز عاملی است که میتواند برای انسان ها خطرآفرین باشد است و ممکن است باعث نازایی خانم‌ها شود. جالب است بدانید که احتمال بیشتری وجود دارد که این انگل را به دلیل مصرف گوشتی که به‌خوبی پخته نشده است، یا از طریق تماس با خاک باغچه و یا مصرف میوه و سبزی‌های آلوده که به خوبی شسته نشده‌اند دریافت کنید .اما نکته اینجاست که گربه‌های خانگی که عقیم شده‌اند و غذای خانگی میخورند، دارای این انگل نمی‌باشند و خطرآفرین نیستند. به عبارت دیگر، این انگل در گربه‌هایی وجود دارد که به بیرون از خانه رفت و آمد دارند و در بیرون خانه تغذیه می‌کنند، یا گربه‌ای که با غذای خام تغذیه می‌کند. این انگل در روده‌ها رشد می‌کند، و از طریق مدفوع گربه دفع می‌شود. اگر فردی در حین عوض کردن خاک گربه، مستقیماً به مدفوع گربه‌ای که به این انگل مبتلا است، دست بزند؛ و دستش را نشوید ( که بسیار بعید است)، فرد به انگل توکسوپلاسموز گوندی مبتلا خواهد شد.