ایران واسه خرید هواپیما باید به کنوانسیون کیپ تاون ملحق شه

در طول روزای گذشته صحبت از عقد قرارداد فروش هواپیما به ایران از طرف طرف های خارجی با ابهاماتی جدید روبه رو شده. ابهاماتی که واسه حل اون نیاز به ورود ایران به یه کنوانسیون بین المللی هست.

با وجود اینکه با اجرایی شدن برجام و پیگیری طولانی مدت مذاکرات از طرف ایران چند ماه قبل رسما اولین پیش قرارداد هواپیماهای جدید ایرباس از طرف ایران ایر پایانی شد، اما هنوز این توافق به اجرا نرسیده. توافقی که به نظر می رسد در کنار سنگ اندازی های عادی جمهوری خواهان با بعضی مشکلات قانونی هم روبه روست.

این کنوانسیون که با وجود اینکه سال ها از تاسیس اش می گذره، هنوز مقامات سازمان هواپیمایی کشوری رو مجاب به حضور در اون نکرده، الان به عنوان یکی از محورهای توافقات بین المللی در میدون هوایی شناخته می شه تا جایی که خیلی از شرکت های فاینانس کننده و یا لیزینگ دهنده هواپیما در شرایطی که کشور میزبان این کنوانسیون رو امضاء کرده باشه، توافق خود رو پایانی می کنه.

کنوانسیون کیپ تاون که در سال ۲۰۰۱ اولین جلسات خود رو گذروند از سال ۲۰۰۶ رسما عضوگیری خود رو شروع کرد. این کنوانسیون وقتی رسمیت یافت که هشت کشور اتیوپی، ایرلند، مالزی، نیجریه، عمان، پاناما و پاکستان حضور خود رو در اون رسمی کردن.

این کنوانسیون که الان در سه بخش لوازم هوانوردی، لوازم ریلی و دارایی های فضایی فعاله یکی از اصلی ترین کنوانسیون های هوایی فعال در جهان به حساب می آید.

الان ۶۴ کشور هم اینکه اتحادیه اروپا رسما این کنوانسیون رو امضاء کردن و مذاکرات واسه ورود دیگه کشورها هم در این بخش ادامه داره. از قدرت های اصلی این صنعت مثل آمریکا، کانادا، فرانسه، چین و برزیل گرفته که جزو کشورای هواپیماساز می آیند تا کشورای آسیایی مثل افغانستان، بوتان، اندونزی، هند و کویت و حتی کشوری مثل روسیه عضویت رسمی در این کنوانسیون رو قبول کردن.

اصلی ترین هدف از تاسیس و تشکیل این گروه بین المللی تضمین روابط میان فروشنده (فاینانس دهنده یا لیزینگ کننده) و خریداره. به شکل این کنوانسیون حتی اگه دو سرمایه گذار بخش خصوصی توافقی رو در بخش هوانوردی به امضاء برسانند دو دولت هم به عنوان امضاکننده این تعهد شرایط رو واسه اجرای تموم تعهدات جفت و جور می بیاره.

این موضوع باعث شده خیلی از شرکت های فعال در میدون هوایی شرط اصلی ورود خود به این میدون رو امضای کنوانسیون کیپ تاون از طرف کشور میزبان بذارن و در شرایطی که ایران هنوز برنامه دقیق خود واسه پیوستن به این برنامه بین المللی رو اعلام نکرده، شاید یکم کار واسه پایانی کردن قراردادهای بین المللی سخت شه.

کنوانسیون کیپ تاون تموم هواپیماهای با ظرفیت مسافرگیری بیشتر از هشت نفر با ظرفیت حمل بار بیشتر از ۲۷۵۰ کیلوگرم و قدرت موتور بیشتر از ۵۵۰ اسب بخار رو شامل می شه و از این رو ورود هواپیماهای مسافرتی به ایران باید تکلیف خود رو با تعهدات این کنوانسیون مشخص کنه.

هرچند هنوز هیچ کدوم از شروط بین المللی این تعهد رو اضافه نکرده که در صورت نبود عضویت کشور میزبان اجازه خرید و فروش هواپیما وجود نخواد داشت، اما با در نظر گرفتن اینکه جزییات هر تفاهم در این کنوانسیون گذاشته شده، به نظر می رسد در صورت روشن نشدن تکلیف اون در ایران کار مقامات ایرونی واسه پایانی کردن بحث ها سخت می شه.