دانلود پايان نامه : اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت

قسمتی از متن پایان نامه :

1-5. عمل به اولويّت‌ها و نيازهای اقتصادی

ازجمله امور مهم درفرآيند اقتصاد و به‌ويژه دراقتصاد مقاومتی، اولويّت‌سازي و عمل به اولويّت‌هاي اقتصادي است. اولویّت درتولید و توزیع وهم درمصرف. اولويّت‌بندي در امور اقتصادي، داراي آثار فراواني است؛ چرا كه بي‌توجّهي به اولويّت‌ها باعث هدر دادن سرمايه، از بين بردن منابع می شود كه مشكلاتي را برای توليد، توزيع و مصرف در پي دارد.

درباب اولويّت‌بندي اموراقتصادي درحيطه توليد وتوزيع، معيارهايي را بايد درنظر گرفت يكي از معيارهاي مهم در تنظيم فرآيند اقتصاد، توجّه به نيازهاي مردم است. هركالا و محصولي كه بيشتر مورد نيازجامعه بود، بايد توليد گردد و به چرخه توزيع وارد شود.

شناخت اولويّت‌ها درانجام دادن كار وپرداختن به كارهاي مهم وضروري از اساسي‌ترين رموز پيشرفت و شكوفايي اقتصادي است. امام صادق7در اين باره مي‌فرمايد:«مَنِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِ الْمُهمِّ ضَيَّعَ الْاَهَمّ[1]؛ هر كس به غير مهم بپردازد، اهمّ را تباه مي‌سازد.»

با توجّه به حديث شريف، فعاليّت‌هاي توليدي را مي‌توان به دو دسته تقسيم كرد: دسته نخست، فعاليّت‌هايي است كه براي توليد كالاها و خدمات مورد نياز افراد جامعه صورت مي‌گيرد. دسته دوم كارهايي است كه به منظور ايجاد رفاه بيشتر مثل توليد كالاهاي تجمّلاتي صورت می گیرد. بنابراین توليدات دسته اول به ويژه توليداتي كه براي رفع نيازهاي اوليّه و اساسي است، در اولويّت قرار مي‌گيرد.

در قرآن كريم، معيار اولويّت دادن در عرصه توليد، منافع عمومي جامعه است. Pوَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ O[2]؛« و آهن را پديد آورديم كه در آن [مايه] ستيز و صلابت است و نيز سودهايي براي مردم.» «بأس شديد» در اين آيه شريفه، به اهميّت آهن در صنايع دفاعي اشاره دارد كه مصالح عمومي (النّاس) را برآورده مي‌كند .

شهید بهشتی نیز می نویسد: «در برنامه ریزی صنعتی، باید اولویّت ها رعایت شود و تا وقتی که فرآورده های صنعتی مربوط به نیازهای اساسی جامعه را در رابطه با خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت، درمان، انرژی، نوشت افزار و افزار های آموزشی دیگر، حمل و نقل و تجهیزات دفاعی به اندازه کافی تهیّه نشده، درتولیدات دیگر، از قبیل تولید های تفنّنی سرمایه گذاری نشود.[3]

علامه شيخ محمود شلتوت نيز معتقد است: «بر مسئولين امور جامعه اسلامي كه اسباب لازم براي محافظت از مصالح و برنامه‌ريزي امور را دراختيار دارند، واجب است در مورد طرح‌ها و پروژه‌هاي گوناگون، ضرورت‌ها و اولويت‌ها را فراموش ننمايد و ميان آنها هماهنگي لازم را ايجاد كنند و اجازه ندهند كه تنها در يك بخش ويژه سرمايه‌گذاري صورت گيرد و ديگر بخش‌ها فراموش شوند. با بهره‌گيري از اين نوع برنامه‌ريزي و در نظر گرفتن اولويّت‌ها و نيازهاست كه زمينه استقلال اقتصادي فراهم مي‌گردد. و همه درها بر روي دخالت‌هاي بيگانگان در همه امور بسته مي‌شود.»[4]

1-6. توجه مردم به کار وتلاش و شرکت در تولید

وظایف مردم در فعالیت های اقتصادی، کار وتلاش و شركت درتوليد است که از راهکارهای مهم اقتصاد مقاومتی است. مردم، اصلي ترين عامل رونق كار و رشد و توسعه توليد به حساب مي آيند.

قرآن، در توليد، دو عنصر را عامل مهم و مؤثّر مى‏شناسد: يكى طبيعت و ديگرى نيروى انسانى اعم از فكرى و فيزيكى. پس بهره‏گيرى از مواهب طبيعى جز با تلاش و ايجاد هماهنگى ميان طبيعت و نيروى انسانى امكان پذير نيست.[5]Pهُوَ الَّذى‏ جَعَلَ لَكُمُ الْارْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فى مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ الَيْهِ النُّشُورُO؛[6] «او كسى است كه زمين را براى شما رام كرد، بر شانه‏هاى آن راه برويد و از روزي هاى خداوند بخوريد؛ و بازگشت و اجتماع همه به سوى اوست.»

همچنین قرآن در ایجاد ارتباط میان کار وطبیعت این گونه بیان فرموده است:P وَ جَعَلْنا فيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخيلٍ وَ اعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فيها مِنَ الْعُيُونِ لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ ايْديهِمْO[7]؛«و درآن باغ هايى از نخل ها و انگورها قرار داديم و چشمه‏هايى از آن جارى ساختيم، تا از ميوه آن و از دسترنج خويش بخورند.»

در اين آيات، «زمين»، «آب»، «درخت» به عنوان منبع توليد و حركت و كندكاوى در زمين، و عمل   (كار و تلاش) به عنوان ابزار توليد معرفى شده است و مردمان فرمان يافته‏اند تا با استفاده از اين عوامل به كسب معاش بپردازند و در استخراج و بهره‏گيرى از پديده‏هاى عالم، بطور مستقيم سهيم باشند، در توليد مباشرت كنند، بدون وساطت ديگران زندگى نمايند و ثقل و سنگينى خود را به دوش ديگران نیاندازند.[8] پيامبر اسلام 9مى‏فرمايد:«كُلُوا مِنْ كَدِّ ايْديكُمْ[9]؛ از حاصل دسترنج خود بخوريد.»

حضرت علي7در توصيف ارزش و اهميّت كار، فرموده است:«العَملُ يبلُغ بكَ الغاية؛ كار تو را به هدف مي رساند.»[10]

ايشان در روايت ديگري، مردم را اين چنين براي انجام دادن كار سفارش مي كند:«العَمل، العمَل، ثُمَّ النَهاية النَهاية و الاستقامة و الاستقامة، ثم الصَبر الصَبر و الوَرع الوَرع انَّ لكُم نهايةً فانتَهوا الي نهَايتكم؛ كار كنيد كار كنيد و آن را به سرانجام برسانيد و در آن پايداري و شكيبايي و پارسايي داشته باشيد… .»[11]

[1] – حکیمی، محمد رضا، پیشین، ج1، ص551.

[2] – حدید،25.

[3] – بهشتي، سيد محمد حسين. حزب جمهوري اسلامي. تهران: بقعه: نخست: 1388، ص469.

[4] – شلتوت، شيخ‏محمود. اسلام آيين زندگي. ترجمه عبدالعزيز سليمي. تهران: احسان. نخست:1382، صص 378و379.

[5] – الهامی نیا، علی اصغر، اخلاق اقتصادی، بی جا، بی نشر، بی تا، ص13.

[6] – ملک، 15.

[7] – یس،34-35.

[8] – الهامی نیا، علی اصغر. پیشین. ص14.

[9] – مجلسی، محمد باقر. پیشین، ج 66. ص 314

[10] – تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد. پیشین. ص115.

[11] – نهج‌البلاغه، خطبه 176.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق

الف) سؤالات اصلی:

جایگاه اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت چیست؟

ب) سؤالات فرعی:

  • راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن وسنت کدامند؟
  • در قرآن و روایات برای اقتصاد مقاومتی چه آثاری بیان شده است؟
  • موانع اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه قرآن و سنت کدامند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت  با فرمت ورد