دانلود پايان نامه ارشد رشته اقتصاد : ارائه ساختار نرخ تعرفه بار و مسافر در راه آهن ایران

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 ارائه ساختار نرخ تعرفه بار و مسافر در راه آهن ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2-تاریخچه راه آهن ایران

بعد از جنگ جهانی اول و تحولات اساسی منطقه و تغییراتی که در سیاست شوروی سابق نسبت به ایران به عمل آمد، زمینه برای احداث راه آهن سراسری فراهم شد. ساخت راه آهن سراسری ایران در 23 مهرماه 1306 شمسی آغاز و در 3 شهریور 1317 خاتمه یافت. این راه آهن جنوب کشور را از بندر امام خمینی در خلیج فارس به بندر ترکمن در ساحل دریای خزر متصل می نماید. طول خطوط اصلی راه آهن سراسری از بندر امام خمینی تا بندر ترکمن 1392 کیلومتر و دارای عرض استاندارد 1435 میلیمتر مطابق با راه آهن های اروپایی می باشد.

از انشعابات راه آهن سراسری یکی راه آهن تهران - مشهد است که ساخت آن از سال 1317 شروع و پس از مدتی توقف به دلیل بروز مشکلات ناشی از جنگ جهانی دوم در 17 دی ماه 1335 خاتمه یافت. دوم، خط آهن تهران-تبریز که ساخت آن در سال 1317 شروع و پس از چندی تاخیر به همان دلایل ذکر شده در 8 اسفند ماه 1335 خاتمه یافت. سوم راه آهن قم-یزد-زرند که ساخت آن در سال 1317 شروع و ریل گذاری خط بین قم-کاشان به طول 98 کیلومتر در مرداد1328 به اتمام رسید.

طی سالیان اخیر ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور موثر در عرضه های مختلفی چون افتتاح و بهره برداری از ایستگاه های جدید ، گسترش خطوط ریلی و باز سازی و جایگزینی لکو موتیو و واگنهای فرسوده و نیز تولید موتورهای نیمه سنگین برای اولین بار در کشور به دست متخصصان داخلی نقش موثری در عرصه حمل و نقل مسافری و باری داشته است و به رونق بخش اقتصادی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی و معیشتی هموطنان عزیز کمک شایانی نموده است.

2-3-تاریخچه تعیین نرخ تعرفه حمل بار و مسافر در رجا

پس از تاسیس بنگاه راه آهن در سال 1314 محور اصلی فعالیت آن ابتدا حمل کالا و سپس مسافر منظور شده بود و درآمدهای آن به حمل کالا و به جابجایی مسافر و توشه مختص می شد . لذا درآمد راه آهن بر اساس نرخ تعرفه حمل بار و مسافر کسب می شد . طبق تعرفه مصوب 23 آذر1317 بنگاه راه آهن دولتی ایران ،  نرخ تعرفه مسافری به ازای هر نفر-کیلومتر به قرار زیر بوده است :

در سال 1343 آیین نامه تعرفه و مقررات حمل کالا و مسافر به صورت مدون تهیه گردیده است . در این قوانین اصول محاسبه کرایه یا تعرفه به صورت زیر بوده است :

حداقل بهای بلیط 10 ریال و در محاسبه قیمت بلیط کسر 5 ریال ، 5 ریال تمام محاسبه می شده است .

نرخ تعرفه حمل بار نیز به شرح ذیل تعیین می گردید :

کالاهایی که تحت یک بارنامه برای حمل تسلیم شده یک محموله را تشکیل می داده و تعرفه آن متناسب با آن محموله وضع می شده است و تعرفه وضع شده برای هر مرسوله به طور جداگانه محاسبه می شده است .

نرخ تعرفه کالاها بستگی به نوع سرعت ( عادی- سریع السیر ) ، جنس یا طبقه کالا و وزن محموله داشته است . علاوه بر این ، دو نوع تخفیف ویژه برای صادر کنندگان کالا نیز وجود داشته ، یک تخفیف به وسیله دولت وضع شده و دیگری برای ایجاد رقابت بازرگانی در نظر گرفته شده بوده است . نمونه های زیر تخفیف های نرخ کرایه بار می باشد که توسط دولت وضع شده بوده است :

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

متن کامل در سایت امید فایل 

اهداف تحقیق

1-4-1-هدف اصلی

ارائه ساختار نرخ تعرفه بار و مسافر در راه آهن ایران

1-4-2- اهداف فرعی

  • شناسایی عوامل موثر بر تقاضای بار و مسافر در راه آهن ایران
  • شناسایی عوامل موثر بر تعیین نرخ تعرفه باری و مسافری در راه آهن ایران

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : ارائه ساختار نرخ تعرفه بار و مسافر در راه آهن ایران  با فرمت ورد