دانلود پايان نامه ارشد رشته اقتصاد : امکان سنجی پیوستن ایران ایر به ائتلاف های بین المللی هوایی

 

عنوان کامل پایان نامه :

 امکان سنجی پیوستن ایران ایر به ائتلاف های بین المللی هوایی

قسمتی از متن پایان نامه :

انگیزه‌های ایجاد ائتلاف استراتژیک

الف: محرک‌های بیرونی

در 50 سال گذشته تغییرات عظیمی در فناوری، آموزش، بازرگانی بین‌المللی و علم دارایی رخ داده است. این چهار نیرو باهم ترکیب‌شده و خود را در قالب انقلاب اطلاعات[1]، بازسازی اقتصاد[2] و رقابت جهانی[3] آشکار کرده‌اند.

انقلاب اطلاعات

در دهه‌ی 60 و 70 میلادی فن آوری اطلاعات نقش اساسی ای در آسان‌سازی گردشگری بین‌المللی بازی کرد. در ایالات‌متحده قانون‌گذار حق قیمت‌گذاری را از CAB (انجمن غیرنظامی دانش هوایی[4])گرفت و به ایرلاین ها اجازه داد که تنوع کرایه‌هایی را که به مسافرین پیشنهاد می‌کنند، افزایش دهند. افزایش تنوع در قیمت کرایه‌ها ایرلاین ها را مجبور کرد که از CRS (سیستم رزرو کامپیوتری[5]) استفاده کنند. این سیستم به ایرلاین ها اجازه می‌داد که گنجایش خود و مشتریان ایرلاین را در طی فرایند، مدیریت، پی گیری و کنترل کنند.

این سیستم های CRS یکی از مهم‌ترین عواملی بود که به ایرلاین هایی که از آن‌ها استفاده می‌کردند این قدرت را می‌داد که بتوانند به درون بازارهای کشورهای دیگر نفوذ کرده و آن‌ها را در رقابت مغلوب کنند.

بازسازی اقتصاد

بازسازی اقتصاد در قالب فلسفه‌ی ” متارکه اقتصادی”[6] به وسیله‌ی حکومت‌ها در بسیاری از قسمت‌های جهان، تأثیر بزرگی بر روی ساختار صنعت حمل‌ونقل هوایی گذاشت. همزمان با آن حرکت جهانی به سمت خصوصی شدن باعث شد که کنترل بعضی از ایرلاین ها به دست اتباع خارجی بیفتد.

آزادسازی[7]، خصوصی‌سازی[8]، مالکیت خارجی[9] و ادغام‌های فرا ملی[10] تأثیر فراوانی بر آینده‌ی ساختار صنعت ایرلاین ها گذاشتند ولی با این وجود بعضی از مالکیت‌های عمومی کماکان برای بقا تلاش می‌کنند.

رقابت جهانی

شکل سازمانی به طور چشمگیری تحت تأثیر جهانی شدن قرار گرفته است. موفقیت یا شکست کارهای تجاری بزرگ در آینده، وابسته به میزان توانایی آن‌ها در رقابت کردن در سطح جهانی است.

ایرلاین ها به دنبال آن هستند که دسترسی جهانی خود را افزایش دهند و آن را به مقدار بیشینه‌ی خود برسانند. اعتقاد آن‌ها این است که آن‌هایی که می‌توانند سرویس جهانی ارائه کنند در شرایط رقابتی بسیار قوی قرار می‌گیرند.

ب: محرک‌های درون سازمانی

به اشتراک‌گذاری ریسک[11]

ائتلاف‌های استراتژیک برای توقف و کم کردن ریسک، مکانیزم جذابی هستند زیرا هیچ‌کدام از اعضا به تنهایی تمام ریسک را تحمل نخواهد کرد. در صورت ائتلاف، یافتن راه‌ها و مسیرهای جدید پروازی به مراتب کمتر مخاطره‌آمیز خواهد شد و وجود راه‌های مطمئن بیشتر باعث استحکام بازار ایرلاین می‌شود.

اقتصاد مقیاس، دامنه و یادگیری[12]

اقتصاد مقیاس جایی است که متوسط هزینه بر واحد خروجی همزمان با افزایش سطح خروجی، کاهش یابد. شواهد نشان می‌دهد که هزینه‌ی واحد ایرلاین ها همزمان با موقعی که آن‌ها شبکه‌ی خود را گسترش می‌دهند، تا حد زیادی سقوط نمی‌کند، جذب ترافیک بیشتر، هزینه‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد تا گسترش شبکه.

[1] Information revolution

[2] economic restructuring

[3] global competition

[4] Civil Aeronautics Board

[5] computer reservations systems

[6] economic disengagement

[7] Liberalisation

[8] privatisation

[9] foreign ownership

[10] transnational mergers

[11] Risk sharing

[12] Economies of scale, scope and learning

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤال‌های تحقیق

برای انجام این مطالعه ابتدا به بررسی شرایط فعلی بازار حمل‌ونقل هوایی در ایران خواهیم پرداخت، کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط ایران ایر در پروازهای بین‌المللی را بررسی خواهیم کرد، سپس به معرفی اتحادهای حمل‌ونقل هوایی مختلف خواهیم پرداخت و امکان پیوستن به هر اتحاد بررسی می‌کنیم. گزینه‌های دیگر در ایجاد ائتلاف‌های بین‌المللی هوایی را معرفی کرده و شرایط هر یک را بررسی می‌کنیم و در نهایت بهترین تصمیم را معرفی می‌کنیم.

سؤال اول: آیا صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران در بازار بین‌المللی دارای شرایط مطلوبی است؟

سؤال دوم: دلیل به وجود آمدن ائتلاف‌های حمل‌ونقل هوایی چیست و چه تفاوت‌هایی باهم دارند و ما به کدامیک از این ائتلاف‌ها می‌توانیم بپیوندیم؟

سؤال سه: آیا امکان ایجاد ائتلاف‌های جدید برای ما وجود دارد یا خیر؟ تأثیر هر کدام از این پیوندها بر متغیرهای عملکردی ایران ایر چه خواهد بود و در نهایت کدام ائتلاف را برای پیوستن انتخاب کنیم؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : امکان سنجی پیوستن ایران ایر به ائتلاف های بین المللی هوایی  با فرمت ورد