دانلود پايان نامه ارشد : راه‌کارهای مبارزه با فقر اقتصادی بر اساس کلام و سیره عملی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 راه‌کارهای مبارزه با فقر اقتصادی بر اساس کلام و سیره عملی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

قسمتی از متن پایان نامه :

سوء تدبیر و بی‌دقتی (در نحوه مصرف)

نداشتن برنامه صحیح برای مصرف و خرج‌های اضافی به طور قطع یکی از عوامل کاهش درآمد فرد است. حضرت امیر (ع) در این رابطه می‌فرمایند:

إِذَا أَرَادَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ إِزَالَةَ نِعْمَةٍ عَنْ عَبْدٍ کَانَ أَوَّلُ مَا یُغَیِّرُ مِنْهُ عَقْلَهُ وَ أَشَدُّ شَیْ‌ءٍ عَلَیْهِ فَقْدُه (لیثی، 1376، ص 137)

«هرگاه خداوند سبحان اراده نماید که نعمتی را از انسان بگیرد، نخستین چیزی که از وی تغییر می‌دهد عقل او است. و از هر چیزی دشوارتر بر او از دست دادن عقل است.»

سُوءُ التَدبِیرِ مِفتاحُ الفَقرِ (تمیمی، 1366، ص 190)

«سوء تدبیر کلید فقر است.»

الگوی مصرف و تصمیم‌گیری برای مخارج زندگی نیازمند تدابیر عاقلانه است و اگر فرد برنامه صحیحی برای آن‌ها نداشته باشد درآمد او کفاف هزینه‌هایش را نخواهد داد و اگر این روند ادامه دار باشد او را به بلای فقر مبتلا خواهد کرد.

مقام معظم رهبری (دام ظله) در این زمینه فرموده‌اند: «ما بایستی مصرف کردن را مدبرانه و عاقلانه مدیریت کنیم. مصرف نه فقط از نظر اسلام، بلکه از نظر همه‌ی عقلای عالم، چیزی است که باید تحت کنترل عقل قرار بگیرد. با هوی و هوس، با خواهش دل و آنچه نفس انسان از انسان مطالبه می‌کند، نمی‌شود مصرف را مدیریت کرد. کار به جایی می‌رسد که منابع کشور به هدر می‌رود، شکاف بین فقرا و اغنیا زیاد می‌شود.» (مقام معظم رهبری، 1388)

3-1-4-3- درخواست از غیر خدا

یکی از عواملی که باعث فقر می‌شود و بیش از همه گریبان‌گیر قشر ضعیف جامعه است دست نیاز به سوی این و آن دراز کردن است که مکرراً در روایات امیرالمؤمنین (ع) و باقی اهل‌بیت (ع) تأکید شده:

امام علی (ع) فرمودند:

مَنْ فَتَحَ عَلَی نَفْسِهِ بَابَ مَسْأَلَةٍ فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَابَ فَقْر (ابن شعبه، 1363، ص 75)

«هر کس در سؤالی (درخواستی) بر روی خود بگشاید، خدا در فقری بر روی او خواهد گشود.»

پیامبر اکرم (ص) نیز در این باره می‌فرمایند:

مَنْ فَتَحَ عَلَی نَفْسِهِ بَابَ مَسْأَلَةٍ فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ سَبْعِینَ بَاباً مِنَ الْفَقْرِ لَا یَسُدُّ أَدْنَاهَا شَیْ‌ء (مجلسی،   1403 ق، ج 6، ص 306)

«هر کس در سؤال (از دیگران خواستن) را بر خود بگشاید، خدا هفتاد در فقر بر روی او خواهد گشود، که هیچ چیز کوچک‌ترین آن‌ها را نمی‌بندد.»

إستَعِفُّوا عَنِ السُّؤالِ مَا اسْتَطَعتُم … (مجلسی، 1403 ق، ج 6، ص 307)

«تا آنجا که می‌توانید از سؤال کردن خود را دور نگاه دارید …»

امام باقر (ع) این زمینه فرموده‌اند:

أقسِمُ بِاللَّه (و) لَهوُ حَقٌّ، ما فتَحَ رَجُلٌ عَلی نَفسِهِ بابُ مَسألَةِ، إلّا فَتَحَ اللَّهُ عَلیه بابُ فَقرٍ (مجلسی، 1403 ق، ج 6، ص 306)

«سوگند به خدای، سوگندی به حق، که هیچ کس در سؤالی بر خود نمی‌گشاید، مگر این‌که خدا در فقری بر روی او بگشاید.»

و در حدیثی دیگر خطاب به محمّد بن مسلم فرمودند:

یَا مُحَمَّدُ، لَوْ یَعْلَمُ السَّائِلُ مَا فِی الْمَسْأَلَةِ مَا سَأَلَ أَحَدٌ أَحَداً… یَا مُحَمَّدُ، إِنَّهُ مَنْ سَأَلَ وَ هُوَ یُظْهِرُ غِنًی لَقِی اللَّهَ مَخْمُوشاً وَجْهُه (حر عاملی، 1409 ق، ج 6، ص 305)

«ای محمّد! اگر سؤال‌کننده از زیان سؤال کردن با خبر بود، هرگز کسی از کس دیگر سؤال نمی‌کرد … ای محمّد! هر کس با وجود داشتن، دست سؤال و گدایی پیش کسی دراز کند، به هنگام دیدار خدا در روز قیامت چهره‌ای خراشیده (زشت) خواهد داشت.»

همچنین امام صادق (ع) درباره سؤال کردن فرموده‌اند:

إِیَّاکُمْ وَ سُؤَالَ النَّاسِ فَإِنَّهُ ذُلٌّ فِی الدُّنْیَا وَ فَقْرٌ تُعَجِّلُونَهُ وَ حِسَابٌ طَوِیلٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ (حر عاملی،    1409 ق، ج 6، ص 307)

«بپرهیزید از سؤال! زیرا سؤال کردن (و از کسی چیزی خواستن)، مایه خواری در دنیاست، و به استقبال فقر رفتن است؛ و در روز قیامت حساب پس دادن را طولانی می‌کند.»

یعنی، همواره خود نیاز خود را برطرف سازید، و از کسی درخواست نکنید، که این چگونگی، تن به ذلّت دادن است، و به استقبال فقر رفتن، و به سؤال از دیگران عادت کردن، و قبح آن را فراموش کردن.

نکته قابل توجه این است که بر خلاف برخی روایات که درخواست در هنگام دارایی مذمت شده (مَا مِنْ عَبْدٍ یَسْأَلُ مِنْ غَیْرِ حَاجَةٍ فَیَمُوتُ حَتَّی یُحْوِجَهُ اللَّهُ إِلَیْهَا وَ یُثَبِّتَ اللَّهُ لَهُ بِهَا النَّار) (کلینی، 1407 ق، ج 4، ص 19) بلکه نفس درخواست کردن از دیگران و درب سؤال را به روی خود گشودن نهی شده است که حتی باعث فقر بیشتر هم می‌شود.

البته باید در نظر داشت که در معارف دینی و روایت ما همان‌طوری که به درخواست نکردن از دیگران سفارش شده و از فقرا خواسته شده که در ایام سختی و گرفتاری دست نیاز به سوی غیر خدا دراز نکنند، از اغنیا نیز خواسته شده که از نیازمندان دستگیری کنند و قبل از این که آن‌ها لب به نیاز بگشایند نیاز آن‌ها را برطرف کنند:

بَاعَ عَلِی ع حَدِیقَتَهُ الَّتِی غَرَسَهَا لَهُ النَّبِی ص وَ سَقَاهَا هُوَ بِیَدِهِ بِاثْنَی عَشَرَ أَلْفَ دِرْهَمٍ وَ رَاحَ إِلَی عِیَالِهِ وَ قَدْ تَصَدَّقَ بِأَجْمَعِهَا فَقَالَتْ لَهُ فَاطِمَةُ ع تَعْلَمُ أَنَ لَنَا أَیَّاماً لَمْ نَذُقْ فِیهَا طَعَاماً وَ قَدْ بَلَغَ بِنَا الْجُوعُ وَ لَا أَظُنُّک إِلَّا کَأَحَدِنَا فَهَلَّا تَرَکْتَ لَنَا مِنْ ذَلِک قُوتاً فَقَالَ ع مَنَعَنِی عَنْ ذَلِک وُجُوهٌ أَشْفَقْتُ أَنْ أَرَی عَلَیْهَا ذُلَّ السُّؤَال (قمی، 1363، ج 2، ص 24)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق

با توجه به آن چه ذکر شد سؤالات اصلی تحقیق عبارت‌اند از:

  • مفهوم و علل فقر از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) چیست؟
  • پیامدها و راه‌کارهای مبارزه با فقر از نظر امیرالمؤمنین (ع) چیست؟
  • راه‌کارهای فقرزدایی از جامعه امروز ایران با توجه به سیره و کلام امیرالمؤمنین (ع) کدام است؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : راه‌کارهای مبارزه با فقر اقتصادی بر اساس کلام و سیره عملی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  با فرمت ورد