دانلود پايان نامه ارشد : راه‌کارهای مبارزه با فقر اقتصادی بر اساس کلام و سیره عملی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 

عنوان کامل پایان نامه :

 راه‌کارهای مبارزه با فقر اقتصادی بر اساس کلام و سیره عملی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

قسمتی از متن پایان نامه :

بی‌عدالتی و بی‌تقوایی مسئولین

یک جامعه زمانی به معنای واقعی اسلامی خواهد بود که مردم آن صالح باشند و اوامر الهی را انجام دهند. اما اگر مردم هم صالح باشند ولی مسئولین و خواص قوم تقوای الهی را رعایت نکنند و دائماً به فکر چپاول و غارت مردم باشند، فساد از رده‌ی بالای حکومت متولد شده، کم‌کم رشد می‌کند و کل جامعه را آلوده می‌کند؛ چرا که آنان الگوی مردم بوده و تأثیرگذاری بالایی در بین مردم دارند. این مورد را در چند شق بررسی می‌کنیم:

الف) اختصاص یابی اموال عمومی و فرصت‌های اقتصادی به کسانی خاص

یکی از فسادهای مالی که در بسیاری از حکومت‌ها اتفاق می‌افتد غارت اموال عمومی توسط افراد فرصت طلب و سودجو است. در صورتی که همه مردم جامعه علی‌الخصوص قشر ضعیف جامعه باید از این اموال بهره‌مند شوند و اصلاً خصوصی سازی این اموال بر فقر جامعه می‌افزاید. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: ﴿ما أَفاءَ اللَّهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری، فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ، کَی لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْاغنیا مِنْکُمْ … ﴾[1] (حشر: 59)

این مطلب در سفارش‌های امیرالمؤمنین (ع) نیز به چشم می‌خورد:

ایشان در عهدنامه مالک اشتر می‌نویسند:

إِیَّاک وَ الِاستِئْثَارَ بِما لِلنَّاسِ فِیهِ الأُسوَةُ (عبده، 1391، ج 3، ص 120)

«از آن بپرهیز که چیزی را که همه مردم در آن سهیم‌اند به خود یا کسانی اختصاص دهی (و در اختیار آنان بگذاری).»

همچنین در نامه‌ای به یکی از کارگزارانشان این طور می‌فرمایند:

بَلَغَنِی عَنْک أَمْرٌ إِنْ کُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَک وَ عَصَیْتَ إِمَامَک أَنَّک تَقْسِمُ فَیْ‌ءَ الْمُسْلِمِینَ الَّذِی حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُیُولُهُمْ وَ أُرِیقَتْ عَلَیْهِ دِمَاؤُهُمْ فِیمَنِ اعْتَامَک مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِک … أَلَا وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَک وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ فِی قِسْمَةِ هَذَا الْفَیْ‌ءِ سَوَاءٌ یَرِدُونَ عِنْدِی عَلَیْهِ وَ یَصْدُرُونَ عَنْه (عبده، 1391،    ج 3، ص 76)

«خبر کاری از تو به من رسیده است که اگر چنان کرده باشی، خدای خود را خشمگین ساخته‌ای و امام خویش را به خشم آورده‌ای: غنائم مسلمانان را که با نیزه‌ها و اسب‌های مجاهدان به دست آمده و خون‌های ایشان بر سر آن ریخته است، میان نور چشمان از اعراب قوم خود تقسیم کرده‌ای … آگاه باش! که حقّ مسلمانانی که در نزد تو و ما به سر می‌برند، از این غنیمت یکسان است؛ آنان برای گرفتن حق خود نزد من می‌آیند و آن را می‌گیرند و بازمی‌گردند.»

اما فقط امیرالمؤمنین (ع) نبودند که این نکته را متذکر شده‌اند، بلکه سایر معصومین (ع) نیز این مطلب را تذکر داده‌اند:

پیامبر (ص) فرمودند:

النَّاسُ شُرَکَاءُ فِی ثَلَاثٍ النَّارِ وَ الْمَاءِ وَ الْکَلإ (نوری، 1408 ق، ج 3، ص 150)

«مردمان در سه چیز با یک دیگر شریک‌اند: آتش، آب، و چراگاه.»

فَإِنَّهُمْ یُحِبُّونَ جَمْعَ الْمَالِ مِمَّا حَلَّ وَ حَرُمَ وَ مَنْعَهُ مِمَّا افْتُرِضَ وَ وَجَبَ إِنْ أَنْفَقُوهُ أَنْفَقُوهُ إِسْرَافاً وَ بِدَاراً وَ إِنْ أَمْسَکُوهُ أَمْسَکُوهُ بُخْلاً و اِحتِکَاراً (مجلسی، 1403 ق، ص 103، ص 24)

«آنان (نا‌متعهّدان) گرد آوردن مال را از حلال و حرام دوست می‌دارند … و اگر آن را نگاه دارند، از روی بخل و احتکار چنین می‌کنند (نه برای هدف‌های درست و مصالح عمومی).»

خَمْسَةٌ لَعَنْتُهُمْ وَ کُلُّ نَبِی مُجَابٍ: الزَّائِدُ فِی کِتَابِ اللَّهِ، وَ التَّارِک لِسُنَّتِی… وَ الْمُسْتَأْثِرُ بِالْفَی‌ءِ وَ الْمُسْتَحِلُ لَه (کلینی، 1429 ق، ج 2، ص 293)

«پنج کس را من و هر پیغمبر مستجاب‌الدّعوه‌ای نفرین کرده‌ایم: آن کس که چیزی بر کتاب خدا بیفزاید، و آن کس که سنّت مرا فرو گذارد … و کسی که غنیمت جنگی (و اموال عمومی) را به خود اختصاص دهد و آن را برای خویش حلال شمرد.»

از نکات مهم این حدیث آن است که تصرّف در اموال عمومی و حلال شمردن آن‌ها را برای خود و بستگان و دوستان، در ردیف تصرّف در کتاب خدای متعال قرار داده است. و این نگرش، از بزرگ‌ترین آموزش‌های اسلامی است در قضایای مربوط به اقتصاد و اموال.

[1]– «آنچه خدا به فرستاده خود از اهالی روستاها (و آبادی‌ها) به غنیمت داد، (خمس آن) مخصوص خدا است و رسول خدا و خویشاوندان وی و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان، تا میان توانگران دست به دست نگردد (و به گروهی اختصاص نیابد) …»

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق

با توجه به آن چه ذکر شد سؤالات اصلی تحقیق عبارت‌اند از:

  • مفهوم و علل فقر از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) چیست؟
  • پیامدها و راه‌کارهای مبارزه با فقر از نظر امیرالمؤمنین (ع) چیست؟
  • راه‌کارهای فقرزدایی از جامعه امروز ایران با توجه به سیره و کلام امیرالمؤمنین (ع) کدام است؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : راه‌کارهای مبارزه با فقر اقتصادی بر اساس کلام و سیره عملی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  با فرمت ورد